Sida 1 av 2
Gastank v70 bifuel -98. Vad skulle ni göra?
Postat: lör 11 jan 2014, 16:30
av Talitha
Jag har för någon vecka sedan köpt en begagnad v70 bifuel.
Vi köpet så berättade säljaren att "gastanken inte fungerar och att det är en slang som ska bytas ut"
Gastanken är fulltankad.
Vad är ert råd, vad skulle ni göra i mitt ställe för att kunna använda mig av gastanken?
Re: Gastank v70 bifuel -98. Vad skulle ni göra?
Postat: lör 11 jan 2014, 16:35
av Lucif3r
Om det bara är en slang så skulle jag nog laga den och köra slut på gasen.
I övrigt skulle jag slita ur den och kasta i soporna. Finns ingenstans i närheten att tanka gas här

Knappt så vi har E85 :roll:
Re: Gastank v70 bifuel -98. Vad skulle ni göra?
Postat: lör 11 jan 2014, 17:00
av BjarneJ
Beroende på tillgången på tankningsställen där du bor och klimatet skulle jag nog byta slangen och behålla gasen som alternativ. Nackdelen är tanken som upptar plats. Gas har en tendens att frysa när kvicksilvret kryper neråt och om det är mycket kallt kan det vara nödvändigt att köra bilen varm på bensin innan du slår över till gasdrift. Om det finns någon direkte ekonomisk vinst vid att köra gas vet jag inte. Av de gasdrivna fordon jag har kört finns ingen märkbar skillnad i acceleration m.m. gasdrift kontra bensin. Just nu verkar det som fordonsgas är lite billigare än bensin, men en tank i gasfordon får endast fyllas till 80%. Bränsleekonomiskt vet jag inte om kalkylen går ihop eller om det finns några ekonomiska vinster vid gasdrift, men miljömässigt är det stora vinster att hämta. Som jag har förstått det är de enda utsläppen att tala om vattenbaserade. Rätta mig om jag har fel.
Re: Gastank v70 bifuel -98. Vad skulle ni göra?
Postat: lör 11 jan 2014, 17:58
av Talitha
Tack för svar.
Bor i Helsingborg och här har vi tankställen lite här och var, och klimatet är rätt milt, sällan minusgrader. Jag skulle vilja göra en ekonomisk jämförelse.
Du skriver att man bara får fylla tanken till 80%, men min tank är fylld till max, och jag kan inte använda gasen. Finns här risker?
Jag ska ta och byta slagen, om det nu är den som det är fel på, hur mycket går en sådan reparation på, vet du eller någon här?
Är det kanske smartast att montera bort hela tanken?
Re: Gastank v70 bifuel -98. Vad skulle ni göra?
Postat: lör 11 jan 2014, 19:56
av BjarneJ
Någonstans ska det finnas en avstängningsanordning till och från tanken. Jag gissar att en Volvoverkstad kan hjälpa dig byta den trasiga slangan. Att tanka för mycket kan du inte då systemet är utrustat med en säkerhetsventil som ger ifrån sig ett ganska högt ljud när tanken är full till max, dvs 80%. Att fylla den till 100% går helt enkelt inte utan att manipulera systemet. Slangkopplingarna är tryckpressade på slangen och det är inte att rekommendera att byta dessa ut mot andra, det ska vara slang godkänt för gas med tryckpressade kopplingar. Jag kan inte tänka mig att en slang kan kosta särskild mycket och det bör vara en enkel sak att byta. Vet du vad det är för slang och var den sitter?
Re: Gastank v70 bifuel -98. Vad skulle ni göra?
Postat: lör 11 jan 2014, 21:22
av Talitha
Vet inte vad det är för slang, tog säljaren på orden, och hoppas att det inte är någon större reparation som det handlar om.
Jag ska besöka en Volvoverkstad, så får vi se vad det handlar om, skulle vara trevligt att kunna använda gastanken nu när den ändå finns där.
Bytte batteri häromdagen, och då låstes radion, och enligt vad jag har läst mig till här så är det en verkstad som kan hjälpa mig med koden.
det följde inte med någon manual då jag köpte bilen.
Re: Gastank v70 bifuel -98. Vad skulle ni göra?
Postat: sön 12 jan 2014, 13:16
av errim
Hej
Du har inte 1 utan 3 gastankar placerade under bilen. Kan ju vara så att flera slangar är dåliga om det inte är så att någon slang har skadats
mekaniskt på något sätt. Ibland rekommenderas rengöring av tankarna beroende av ålder eller antalet körda mil. I vilket fall bör gassystemet servas ordentligt.
Jag tycker absolut att du ska reparera gasdriften. Du kör ca 3 kr milen billigare på gas. 1 m3 gas kostar ca 13,82kr. 1 m3 gas motsvarar 1,25 liter bensin. Gasdriften går in automatiskt när motorn uppnått viss temperatur. Vid den temperaturen som råder här nu ( några plusgrader går gasdriften in efter ca 1 km. När jag använder motorvärmare går den in direkt. Jag har en duktig gasmekaniker på Volvo i Eslöv. Det har dom säkert i Helsingborg också. Tror inte att gasen blir flytande vid normala vintertemperaturer men ska kolla upp det.
Mvh
Errim
Re: Gastank v70 bifuel -98. Vad skulle ni göra?
Postat: sön 12 jan 2014, 13:28
av errim
Såg att gasen blir flytande vid minus 160 grader. Däremot kan det ju kanske precis som i bensintankar bli kondens eller följa med lite vattenånga från gasen som kan ställa till det men det har jag aldrig hört talas om däremot vet jag att olja från kompressorerna ( om de är slitna ) vid tankningsställena följer med in i bilens tankar och att det inte är bra för bilens gassystem. Jag tror det är det som föranleder rengöring av gastankarna. Det finns ett filter som ska bytas ibland och där ser man om det är oljigt.
Errim
Re: Gastank v70 bifuel -98. Vad skulle ni göra?
Postat: sön 12 jan 2014, 15:43
av NilsO
Jag skulle absolut undersöka om det gick att reparera – speciellt som du bor i Helsingborg. Där kan man tanka 100% biogas vilket hur man än ser på saken är det miljövänligaste bränslet som finns tillgängligt. Det är på Filborna, och kanske något mer tankställe?
Gasen är dessutom lite billigare än motsvarande mängd bensin.
Re: Gastank v70 bifuel -98. Vad skulle ni göra?
Postat: sön 12 jan 2014, 17:42
av BjarneJ
errim skrev:Hej
Du har inte 1 utan 3 gastankar placerade under bilen. Kan ju vara så att flera slangar är dåliga om det inte är så att någon slang har skadats
mekaniskt på något sätt. Ibland rekommenderas rengöring av tankarna beroende av ålder eller antalet körda mil. I vilket fall bör gassystemet servas ordentligt.
Jag tycker absolut att du ska reparera gasdriften. Du kör ca 3 kr milen billigare på gas. 1 m3 gas kostar ca 13,82kr. 1 m3 gas motsvarar 1,25 liter bensin. Gasdriften går in automatiskt när motorn uppnått viss temperatur. Vid den temperaturen som råder här nu ( några plusgrader går gasdriften in efter ca 1 km. När jag använder motorvärmare går den in direkt. Jag har en duktig gasmekaniker på Volvo i Eslöv. Det har dom säkert i Helsingborg också. Tror inte att gasen blir flytande vid normala vintertemperaturer men ska kolla upp det.
Mvh
Errim
Om det sitter tre gastankar under bilen, var sitter då tanken för bensin? Jag antagar att gastankerna har monterats där bensintanken i annat fall har suttit.
De system jag känner till har gastanken monterat i bagageutrymmet. Med syfte på min erfarenhet av gasen fryser så var det tidigare inte möjligt att få system som kopplar om sig automatiskt, utan detta skedde inifrån bilen via en särskild monterrat kontakt. först efter motorn hade värmts upp lite grann var det möjligt att få den att gå vidare på gas. Gasklockan som förser motorn med bränsle var/är kopplat via bilens kylslanger som värmde gasen i klockan för att invika isbildningar. Om du öppnar en propanflaska vid kranen och låter gasen strömma ut blir det isbildningar på kranen oavsett det är 30 grader i luften