Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#823980
Okej, lite lustigt symptom för fördelare+rotor :)
Det vanligaste är att den börjar rycka och ha sig när den blir varm samt när det är fuktigt väder. När den börjar dö har det gått väldigt långt :P
Bra att du löste det dock.
Jag hade "samma" fel på min V70 strax efter köp - den röck så inutah-e på lägre varv när den blivit varm, och man riktigt såg tusenlapparna fladdra förbi :lol: Visade sig vara rotor+fördelare i mitt fall också.

Sen ang. felkodsläsning. Just volvo 96-98 kan man bli gråhårig utav...
Det finns typ bara 2 sätt att garanterat få ut felkoder ur dom: Det ena är hemmabyggd blink-diod, det andra är vol-fcr. Vilket som fungerar beror på vilket styrsystem man har. Motronic 4.4 t ex (V70 20-ventilare) går bara med vol-fcr, medans fenix(10v) och motronic 4.3 kräver hemmabyggd blink-diod.
Vissa saker kräver vol-fcr oavsett styrsystem, t ex ABS.
"Lyckligtvis" är inget av alternativen speciellt dyrt förutsatt att man äger en laptop. blink-diod bygger man för ett par 10or (oftasts har man något man kan sno komponenter ifrån, så då blir det gratis), kabel för vol-fcr kan man få tag på för en hundring på ebay eller runt 250kr i sverige.
av Pata71
#823990
Ja jag trodde inte mycket på just det felet, och rotor+fördelare såg inte så illa ut, lite grönt på kontaktytor, som egentligen kunde pillas bort, men lika bra att få dit nytt. Men kört den till temp och därefter med o, ja, perfekt går den nu! Tack för detta och riktigt bra kommentarer!
av korsbyn
#840798
Lucif3r skrev:Okej, lite lustigt symptom för fördelare+rotor :)
Det vanligaste är att den börjar rycka och ha sig när den blir varm samt när det är fuktigt väder. När den börjar dö har det gått väldigt långt :P
Bra att du löste det dock.
Jag hade "samma" fel på min V70 strax efter köp - den röck så inutah-e på lägre varv när den blivit varm, och man riktigt såg tusenlapparna fladdra förbi :lol: Visade sig vara rotor+fördelare i mitt fall också.

Sen ang. felkodsläsning. Just volvo 96-98 kan man bli gråhårig utav...
Det finns typ bara 2 sätt att garanterat få ut felkoder ur dom: Det ena är hemmabyggd blink-diod, det andra är vol-fcr. Vilket som fungerar beror på vilket styrsystem man har. Motronic 4.4 t ex (V70 20-ventilare) går bara med vol-fcr, medans fenix(10v) och motronic 4.3 kräver hemmabyggd blink-diod.
Vissa saker kräver vol-fcr oavsett styrsystem, t ex ABS.
"Lyckligtvis" är inget av alternativen speciellt dyrt förutsatt att man äger en laptop. blink-diod bygger man för ett par 10or (oftasts har man något man kan sno komponenter ifrån, så då blir det gratis), kabel för vol-fcr kan man få tag på för en hundring på ebay eller runt 250kr i sverige.
Hur gör man rent praktiskt när man bygger en felkodsläsare?
Användarvisningsbild
av js1
#841002
Precis, man behöver inte göra det så komplicerat. Så här ser min ut.
Bild
Bild
av korsbyn
#841218
Jag har en likadan bil och samma problem som pata71. Går det att få ut nån vettig felkod med en hembygd läsare? Kommer det ge utslag på felkoder för fördelarlock eller fördelararm? Tacksam för all hjälp, jag kan skruva men är inte van att använda felkodsläsare.
Användarvisningsbild
av js1
#841472
Motor, ECC och farthållare går bra med blinkdiod på 96:or.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.