Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pata71
#818815
Hej!

Har en V70-98 års modell. Gått perfekt tills nyligen. Problemet: Startar när den är kall, men när den börjar att uppnå temperatur börjar den att bluddra och "dör". Sen är det lögn i h-vete att starta den. Men när den är kall igen= inga problem. Bytt stift,olja,filter o luftfilter. Köpte idag en felkodsläsare på Biltema för att försöka utläsa om det kunde ge något svar, Art nr 15-1362, men den vill inte kommunicera med bilen "LINK ERROR" så det var 399kr i sjön.......
Bor en bit från verkstäder och har skruvat en del, så lite koll har jag......men törs inte köra bilen då den stannar! Fått toppen hjälp här tidigare så jag hoppas verkligen på samma lycka denna gång!!
Användarvisningsbild
av taxi
#819005
Jag tänkte på kylvattentempgivaren, men jag har fått för mig att om den inte fungerar så märks det på mätaren. Men din verkar ju bete sig normalt.
Har du möjlighet till att få felkoder utlästa på verkstad?
av Pata71
#819015
Ja de skulle jag kunna få, men som jag skrev så bor jag en bit fr verkstad, och enda chans att komma dit är att köra bilen på kärra. Men skulle givaren menar du kunna orsaka att bilen stannar och sen inte går att starta?
Användarvisningsbild
av js1
#819019
Är det inte kamaxelgivaren som brukar ge det symptomet? Har för mig att det varit uppe ett antal gånger, använd sökfunktionen så hittar du det säkert. Vilken motor har du?
Användarvisningsbild
av sm6vae
#819778
Förs och främst så har jag bara hört att Biltemas felkodläsare är skit

Ang. bilen då, har du kollat fördelare och rotor, har haft samma knas på betydligt äldre bilar bl a. en Jaguar från 1965 (inte mycket elektronik där) där rotorn var kass, visst den visade inga fel när man mätte med multimeter men när den blev varm så la den av, så lösningen blev att vi bytte rotor och sedan har bilen fungerat i ur o skur

fungerade då kanske fungerar nu
av Pata71
#823966
Ja då, för andra gången av 2 möjliga försök(frågor på forumet) så är problemet löst!
Bytte rotor och fördelarlocket, vips, går som en klocka igen!!!
TACK!
Visst att man kan fråga en verkstad osv, ,men svaret blir ju, kom hit med bilen så får vi se felkoder, kan va vad som helst, visst kan det ju det, men dessa tips på detta forum, ja de är ju super!!
250kr så var problemet åtgärdat och tjatade på Biltema så de tog tillbaka felkodsläsaren, trots att jag brutit förpackningen, men den fungerar ju inte på denna modell, trots att jag fråga, och jaa då de vet jag den fungerar på volvo v70! Köp inte den folk till denna bil iaf!! Ska inte vara bitter nu, för problemet är ju löst!!

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]