Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ATL
#814277
HAr bytt båda ABS ringarna på min volvo v70 classic -00. Efter det senaste bytet på vänster sida så har jag kvar ett lätt skrapande ljud när jag kör iväg med bilen efter den stått i garaget. Hörs bara snabbt knappt en sekund för att sen försvinna. Resten av bilturen

Nu när det blev halt och bilens anti-spin går in får jag ett kraftigt skrapande/skrikande ljud från framvagnen. Även när jag bromsar på halt underlag skrapar det till. Samt låter underligt. Detta uppkommer i låga farter och anti-spin lampan blinkar till vid både axelaration och bromsning.

Var inne med bilen på verkstaden som gjorde bytet. Men de kunde inte se några fel på Monteringen av ABS ringen eller att ABS sensorn skulle vara skadad.

Någon som vet vad det kan vara och hur man åtgärdar?
av vrmlnd
#1566767
Behöver väl nödvändigtvis inte vara ett stort problem? Att ABS:en går in nån sekund vid uppstart är sannolikt att systemet självtestar sig, och ja skrapande ljud vid inbromsning på halt väglag.. det är väl ABS:en som går in och fungerar? Samma med att antispinn blinkar vid acceleration.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566768
Lätt skrapande vid start kan också vara lätt anliggande broms och rostmarkeringar på bromsskivor som slits bort efter start
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]