Sida 1 av 1

ingen gnista

Postat: ons 11 dec 2013, 11:24
av taes
hej har en 855 t5 -94 Italien inp som inte har gnista på tändstiften.jag har bytt kamaxellägesgivare,nollägesgivare ,strömfördelarlock,en givare vid tändspolen,relät vid kylaren,tror att det kan vara startspärren hur kopplar man förbi den :?:

Re: ingen gnista

Postat: ons 11 dec 2013, 11:29
av Lucif3r
Det var mycket saker bytt där som inte har något med gnistan att göra... Bytt på måfå?

Prova läs ut felkoder.

Re: ingen gnista

Postat: ons 11 dec 2013, 11:33
av taes
efter rek av olika repare så byttes dessa :D

Re: ingen gnista

Postat: ons 11 dec 2013, 11:34
av taes
jag har provat läsa felkoder men den verkar inte funka

Re: ingen gnista

Postat: tor 12 dec 2013, 10:15
av *pettson*
Om du istället för att leta på måfå, tar reda på vad som fattas så kan du istället leta efter bara det?
Dvs.. saknas gnistan letar man efter orsaken och så åtgärdar man bara det. Det kan finnas 10 skäl till varför den uteblir, det går inte att sia bara.

Re: ingen gnista

Postat: tor 12 dec 2013, 12:17
av taes
hej! skriv gärna upp alla 10 orsakerna så får jag nåt att nysta i :D

Re: ingen gnista

Postat: tor 12 dec 2013, 13:03
av Lucif3r
Hm, jag kan bara komma på 7 anledningar :(

Re: ingen gnista

Postat: tor 12 dec 2013, 15:47
av bmwslangen
1. Transistorn som hanterar styrsignalen till tändspolen är trasig
2. Avbrott i ledningen mellan transistorsteget och tändspolen
3. Avbrott i ledningen mellan transistorsteget och styrdatorn
4. Fel inuti styrdatorn som styr transistorsteget
5. Dålig eller ingen jord till transistorstegets jordkabel
6. Kortslutning i spolens primära eller sekundära spolar
7. Avbrott i någon av de tre kablarna som går till camshaft position sensor
8. Avbrott i någon av de två kablarna som går till pulse sensor
9. Problem i kylartempsensorn eller throttle position sensor som slår ut camshaft position sensor (tex tvingar till jord eller +12) då de delar signalkabel in till styrdatorn
10. Avbrott på strömmatningen till transistorsteget

Man kan hålla på ganska länge...

Felsökning i bilar skiljer sig inte från annan typ av felsökning.
Har du förlagt dina nycklar? Börjar du leta i en lägenhet som du inte varit i på två år eller börjar du leta där du varit senast?
Får du inte ut ljud från stereon? Börjar du med att lägga ned ny matarkabel till huset? :-)

Börja med att läsa ut felkoder. Det kan ge en bra start på felsökandet och leda dig snabbt i rätt riktning (kan också vilseleda dig). Fungerar det inte att läsa ut? Ok, då får man försöka med något annat.

Gå bakåt i systemet och se vad som fungerar och inte fungerar.

Du får ingen gnista ut från tändspolen.
Blir det någon ström överhuvudtaget med perfekt jordning (dvs hur ser strömmen ut på sekundärsidan)?
Hur ser spänningen och strömmen ut på primärsidan av tändspolen?
Vad är spänningsfallet mellan jordkabeln på transistorsteget och dess jordpunkt?
Vilken spänning matas transistorsteget med?
Hur ser styrsignalen ut precis vid transistorsteget?
Hur ser styrsignalen ut precis ut från motorstyrenheten?
Osv osv osv.

Tror du förstår principen :-)

Re: ingen gnista

Postat: tor 12 dec 2013, 18:40
av taes
ok jag förstår. mycke av de du läser upp har jag gjort men ska fortsätta att leta, tack iaf för tipsen :P

Re: ingen gnista

Postat: sön 05 jan 2014, 08:58
av bmwslangen
@taes : Har du lyckats hitta något gnista ännu? :)