Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#814323
Nåt i styrningen kan det ju vara. Nedre styrleden eller fjäderbensfästet som glappar. Om man inte har mycket tydlig toe-in så kan man få en sorts "wobblingstendens" i hjulet under vissa förhållanden.
Användarvisningsbild
av darkien
#814329
skakningar kan bero på mycke så vad man bör göra e igentligen att kolla bussningar spindellederna motorfästena sen vidare med hjullager drivaxlar samt palla upp bilen på bockar o lägga i växel o köra bilen i luften o se så att inet de e däcken som har bula eller liknande att dom "hoppar" även styrningens leder kan tillomed ha o göra med att bussningar i bakvagnen e dåliga vilket fortplantar sig frammåt o kan luras att de e framvagnen som e felet
av usling
#842112
Hej folk.
Nu har jag kommit på vad det var för fel. Höger bakhjulslager var dåligt. Jag bytte lager och efter det har det inte skakat.
Usling
av BjarneJ
#842137
Jag kan misstänka bromsskivorna och anslutar mig till åsikten att det knappast är motorfästet. På frugans V50 vibrerade det något fruktansvärd vid hastigheter kring 100 km/t och det var nära att man blev utkastat ur bilen vid inbromsning. Byta av samtliga skivor löste problemet. Balancering hjälpte inte och jag misstänker att skakningarne gjorde slut på hjullagerna fram, då jag kort tid efter fick byta dessa.
av Felixvm
#1357013
Tjo. Jag har ett linkande problem med min V70 från 01. Börjar skaka vid 120, värre vid 140 och mindre skak efter 160...? Slutar skaka vid 170/180 någon som kan förklara det? 😂

Den skakade mer innan jag bytte framhjulen och ”gnäller” även nu vid krängningar (misstänker att jag drog åt den nya krängningshämmaren lite hårt eller ngt, för det låter som gummi/metall gnissel

Första bilen och lite lost ;) lyckades byta avgassystem, hjullager, krängningshämmare och bromsar/handbroms med lite youtube guide i somras. Och den gick igenom besiktningen :) men jag känner att den behöver stabiliseras så jag inte sliter ut delar i onödan pga vibrationer etc. ska kolla motor fästena bara för att.

Andra tips uppskattas! Småsegt att inte kunna köra bekvämt 140-160.... (bor i Spanien och drar igenom Tyskland då och då, ligger inte i dem hastigheterna i Sverige)

Mvh :)
av Erik Å
#1357019
1. Lämna hjulen hos en däcksverkstad som har balanseringsmaskiner med "road force", dvs en extrarulle som lägger last på däcket. Avslöjar obarmhärtigt skeva däck och fälgar, delaminering inne i däcket osv. Alla däckfirmor har inte sådana, man får ringa runt och fråga
2. Kolla att fälgarna centrerar ordentligt på navet, är det glapp/dålig centrering mellan centrumtappen och fälgen så kastar man bort alla pengar man lagt på #1 :-D
3. Kolla att inte bromsar ligger på, skivorna är skeva, länkarmsbussningarna är slut osv
Det blir resonans i framvagnen vid vissa hastigheter så där märks alla former av obalans mycket mer!
av rd350
#1357026
När du kollat föregående tips, kvarstår då problemen kan du ha en inre drivknut som bråkar. Det är inte aldeles ovanligt, men kolla föregående först.
av Erik Å
#1357028
Typiskt för utsliten drivknut (iallafall på min ytter- :-) ) är att det vibrerar vid acceleration men slutar om man frikopplar
Obalanserade / orunda däck brukar göra precis tvärtom, skakningarna blir värre om man frikopplar.
Det finns en logisk förklaring, jag kan dra den om nån orkar lyssna :-D
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]