Sida 1 av 3
Volvo 850 GLT Startar inte (92) LÖST
Postat: ons 27 nov 2013, 20:05
av andreasw
Jahopp! Idag när jag skulle hämta gumman så startar inte bilen, har kört med den två svängar idag. Turerna var såpass lång att jag fick upp temperaturen iaf. Varvräknaren rörde sig inte när jag vred på tändningen! Startmotorn går runt som den alltid gjort.
Jag är lite lur på att det kan vara kamaxelgivaren. Förra ägaren surrade om det, hur ska jag felsöka den? Kommer det felkoder om signal saknas även om bilen inte går igång?
Mvh Andreas
Re: Volvo 850 GLT Startar inte (92)
Postat: tor 28 nov 2013, 08:07
av Hilmer
Kolla felkoderna, där får du svar på ifall det är kamlägesgivaren eller ej.
Och ja, det får du fram även om motorn inte går.
Re: Volvo 850 GLT Startar inte (92)
Postat: tor 28 nov 2013, 10:45
av andreasw
Fick felkod 1-3-1 på A6. Det betyder alltså att impulsgivaren inte får någon signal. Är det densamma som kamaxelgivare? Vars kan jag hitta denna givare?
Mvh ANdreas
Re: Volvo 850 GLT Startar inte (92)
Postat: tor 28 nov 2013, 11:44
av Hilmer
Det kan mycket väl handla om just kamlägesgivaren, har dock inte alla koderna i huvudet;)
Givaren sitter på avgaskamaxeln, alltså bredvid tändfördelarlocket.
Dom är dyra att köpa nya, så försök hitta en begagnad först.
Re: Volvo 850 GLT Startar inte (92)
Postat: tor 28 nov 2013, 13:26
av mikeyman35
1-3-1 impulsgivarsignal är givaren som läser på svänghjulet. Lägger den av så stannar motorn under gång. Och går ej att starta.
Du kan Ohm-mäta givaren, den ska visa mellan 200-400 Ohm beroende på temperatur.
Re: Volvo 850 GLT Startar inte (92)
Postat: tor 28 nov 2013, 15:15
av andreasw
mikeyman35 skrev:1-3-1 impulsgivarsignal är givaren som läser på svänghjulet. Lägger den av så stannar motorn under gång. Och går ej att starta.
Du kan Ohm-mäta givaren, den ska visa mellan 200-400 Ohm beroende på temperatur.
Okej! Har en 95as 140 hästar jag plockar reservdelar ifrån. Det borde väl vara samma givare i dom va? Resistansen på den var iaf 272/273 nu när jag plockade ut den! Hoppas det fungerar, skulle göra min dag!
Får mäta Resistansen på den "trasiga" sen när jag fått ut den. För övrigt va den fungerande ganska skitig, kan det ha orsakat att min andra inte fungerar?
Re: Volvo 850 GLT Startar inte (92)
Postat: tor 28 nov 2013, 15:53
av Lucif3r
Om jag inte missminner mig så är det inte likadana givare. har för mig att just 140hk'n t om kan starta och gå utan kamaxelgivare, till skillnad mot 20 ventilarna. Det är mycket som skiljer på just 10v jämnfört med 20v.
Re: Volvo 850 GLT Startar inte (92)
Postat: tor 28 nov 2013, 18:35
av andreasw
Lucif3r skrev:Om jag inte missminner mig så är det inte likadana givare. har för mig att just 140hk'n t om kan starta och gå utan kamaxelgivare, till skillnad mot 20 ventilarna. Det är mycket som skiljer på just 10v jämnfört med 20v.
Äsch! Jag provar! Annars får jag böka på skroten och se om jag hittar någon.
Men är kamaxelgivare och impulsgivaren samma sak?
Re: Volvo 850 GLT Startar inte (92)
Postat: tor 28 nov 2013, 21:51
av taxi
Näe, impulsgivaren sitter nedanför fördelarlocket och läser på svänghjulet. Kamaxelgivaren sitter bredvid fördelarlocket och läser på avgaskamaxeln.
Re: Volvo 850 GLT Startar inte (92)
Postat: tor 28 nov 2013, 22:43
av Lucif3r
taxi skrev:Näe, impulsgivaren sitter nedanför fördelarlocket och läser på svänghjulet. Kamaxelgivaren sitter bredvid fördelarlocket och läser på avgaskamaxeln.
Precis, det behövs 2 givare på ojämnt antal cylindrar (i vårt fall 5) för att styrdonet ska kunna avgöra cylindrarnas position(bl.a.). Det första som händer om en av givarna inte funkar (om vi bortser från faktumet att bilarna sällan startar och går) är att varvmätaren lägger av.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det fungerar, men det är rätt komplicerad matte(eller komplicerad för mig iaf :mrgreen: ) inblandad iaf... Och det behövs 2 referenspunkter för en korrekt kalkyl.
Kanske lite "onödigt vetande", men det man måste veta är iaf att båda givarna behövs
