Volvo 850 T-5R -95 död motor Finns det något intresse?
Postat: ons 27 nov 2013, 17:57
Jag arbetar på en verkstad i Helsingör och en av våra kunder har en T-gul 850 T-5R 2,3 Turbo -95 (inregistrerad November 94) Manuell låda. Motorn (B5234 T5) är död, den har varit så varm att tändkablarna smält och på de två cylindrar där vi kunde få upp tändstiften är där ingen kompression. Vi har kikat lite grann på den och turbon har varit så varm att den smält slangarna till vevhusutluftningen precis ovanför. Även fördelaren har till viss del smält av värmen. Den har inte bränt fast och inte hoppat i kamremen. Det är möjligtvis toppackningen som gått (till att börja med) och när kompressionstrycket kommit ut i kylarsystemet har trycket blivit så högt att ett spännband gått och föraren stannade inte i tid. Förloppet är okänt då vi bara kikat ytligt och det var ägarens dotter som körde bilen och hon säger att den började gå dåligt och då stannade hon...
Enligt kunden är det en av tre sålda bilar under 94 (det finns två kvar i Danmark idag och detta är den ena, jag har kollat med registret) och vår kund har haft den sedan den var helt ny. Den har kört 408.000 km och kostade 650.000 när den köptes.
Där är rost i karossen (skärmar och baklucka framförallt) men den har precis fått service (och har en full servicebok), ett nytt hjullager höger fram, en ny kamaxelsensor och en ny generator.
Eftersom att bilmodellen verkar vara så unik tycker jag det är synd att låta den gå till skrot (ev museum enl kund) utan att först se om någon annan vill ta sig an den. Jag har också hört att toppstycken mm är populära bland rallybyggare men vet inte om det stämmer. Kunden sörjer iallafall sin bil och jag lovade att höra mig för. Jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna genom att lägga ut det här och ber om ursäkt för om biltermerna inte är korrekta på svenska. Allt jag kan om bilar jag jag lärt mig i Danmark så det blir lite jox när jag ska hitta de rätta orden på svenska senare.
Enligt kunden är det en av tre sålda bilar under 94 (det finns två kvar i Danmark idag och detta är den ena, jag har kollat med registret) och vår kund har haft den sedan den var helt ny. Den har kört 408.000 km och kostade 650.000 när den köptes.
Där är rost i karossen (skärmar och baklucka framförallt) men den har precis fått service (och har en full servicebok), ett nytt hjullager höger fram, en ny kamaxelsensor och en ny generator.
Eftersom att bilmodellen verkar vara så unik tycker jag det är synd att låta den gå till skrot (ev museum enl kund) utan att först se om någon annan vill ta sig an den. Jag har också hört att toppstycken mm är populära bland rallybyggare men vet inte om det stämmer. Kunden sörjer iallafall sin bil och jag lovade att höra mig för. Jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna genom att lägga ut det här och ber om ursäkt för om biltermerna inte är korrekta på svenska. Allt jag kan om bilar jag jag lärt mig i Danmark så det blir lite jox när jag ska hitta de rätta orden på svenska senare.