Sida 1 av 2

missljud fr. genarator/styrservopump

Postat: tis 26 nov 2013, 18:27
av rödv70
hej hej
v70-99.

När bilen går så låter den som ett mindre tröskverk från området kring/runt generator /servopump.

Själva servostyrning funkar fint när man kör i alla fall ännu, så inget märks där. Jag har inte sett hur servooljan ser ut , i vilket skick den är.

På bilfirman trodde dem först att det var spännrullarna till generatorremmen som var dåliga... men sen när dem titta plocka bort så lutade åt att det var servopumpen som var boven till oljudet.

Någon som har varit med om detta fenomen eller likande som har erfarenhet?

Dock hittade jag ett bra tips på nätet :
Problem med gnällande servopumpar på V70/S80 orsakas av ett avhoppat vinklat plaströr i oljebehållaren. Om plaströret är av så skummar returoljan i behållaren och luften i denna ursakar oljud i pumpen. Detta rör sitter på ett kopparrör som går till behållaren vid fästet för returslangen. Denna lossas, plaströret i behållaren sätts på
kopparröret som skjuts in i behållaren så att låseffekten uppnås. Sedan anslutes returslangen tillbaka på behållaren.
Att plaströret ramlar av kopparröret är ett konstruktionsmiss"

Jag vet inte ännu om det är det som är felen men tänkt det kunde vara bra att tipsa om plaströret... får se hur det blir , beggad pump på skroten eller inte.

Re: missljud fr. genarator/styrservopump

Postat: ons 27 nov 2013, 09:44
av Kena
Nu beskrev du inte hur och när det låter men ett fel som kan vara knepigt är frihjulet på generatorn.

Re: missljud fr. genarator/styrservopump

Postat: ons 27 nov 2013, 19:54
av Sunschreem
bara för att vara den, har du kollat styrservooljans nivå?

Re: missljud fr. genarator/styrservopump

Postat: ons 27 nov 2013, 20:15
av rid54
Prova det gamla knepet med en lång skruvmejsel eller liknande metallstav. Tryck ena änden mot den misstänkta komponenten, andra änden mot örat (allmän FÖRSIKTIGHET måste iakttas, förstås!). Lyssna efter oljud. Bättre än att gissa...

Re: missljud fr. genarator/styrservopump

Postat: tor 28 nov 2013, 10:28
av rödv70
hej å hå

Japp oljenivån i st pumpen kollat =ok , inget skum heller..
Testat trixet med att föra en skruvmejlsel till området ´där oljudet verkar uppstå, och lyssma gav inget. durrade/skorrade mycket på alla ställen så det gick inte att köra med uteslutningsmet.
jo ljudet låter närmast som jag kan beskriva det som ett mindre tröskverk helt enkelt, låter ganska högt hörs säkert väl av gående förbi...
det liksom rasslar och låter trögt och rätt högt, inte villslande eller gnällande ..

är nu inne på en att teori att det är acpumpen ? hur som helst, den som sitter under/nedanför generatorn, det är i alla fall nått av dessa, men vilken? ??:-/

kan lägga upp ljud/bild på youtube om intresse för lyssning finns.

Re: missljud fr. genarator/styrservopump

Postat: tor 28 nov 2013, 10:31
av rödv70
ska kolla frihjulet me...

Re: missljud fr. genarator/styrservopump

Postat: tor 28 nov 2013, 19:08
av Sunschreem
Vet att när min startkrans pajade på min tdi så lät det först som det kom ifrån kamremssidan, så lyssna lite överallt inte bara där du tror :)

Re: missljud fr. genarator/styrservopump

Postat: fre 29 nov 2013, 11:12
av rödv70
SÅÅÅ

I går lät det lite kajong/krasch från bilen och sedan försvann det tidigare beskrivna missljudet!

Troligast skar ac-pumpen ihop helt. Ingen rök eller bränt eller så. ska sägas att ac-n inte har funkat tillfreds innan..varit dåligt/trasig


Så frågor på det är: är ac-pump och ackompressor samma sak?

Vad händer nu då? Kan jag köra med bilen ändå utan den del som sa krasch om inte vad händer om jag inte fixar den , är det nått mer som slutar fungera??

Re: missljud fr. genarator/styrservopump

Postat: fre 29 nov 2013, 11:39
av Kena
Ja det är samma sak. Åk in till en verkstad och få hjälp om du vill fortsätta köra och veta att bilen kommer funka. Blir liksom lite telepatifelsökning och det är vi nog inte så bra på :wink:

Re: missljud fr. genarator/styrservopump

Postat: fre 29 nov 2013, 12:13
av Malish
har inte 100 koll på vart AC pumpen sitter eftersom jag inte har AC på min 850, men kolla om det går att byta till en kortare multirem (även kallat generatorrem eller drivrem) och helt enkelt koppla förbi den.

på farsans saab har man gjort så, men vet som sagt inte om det går på volvo, det beror ju liksom på vart pumpen sitter i förhållande till övriga komponenter som drivs av remmen. går det inte koppla förbi så måste man ju ta bort pumpen helt.

Har pumpen skurit så skulle inte jag köra med bilen för mycket då det är risk att den låst sig och det kommer slita på remmen med haveri som följd. då lär servostyrning och generatorn sluta fungera och det förstnämnda kan bli en intressant upplevelse om det sker vid fel tillfälle för det blir jävligt tungstyrt.
Motorn tar dock ingen skada av det utan det är bara hänga på en ny rem om det sker.