Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av amazon65a
Har ett enormt övertryck i motorn..Tar man ur oljestickan pyser det och den trycker ut olja någonstans..Har plockar bort ventilkåpan och bytt p.boxarna...

kan det vara vevhusventilationen?har provat blåsa i svarta plastslangen som går igenom insuget och vidare till spjällhuset..går lätt att blåsa..(ventilkåpan är av)

kan det vara ventiltätningarna?bilen blåröker inte..kan jag missat något..tacksam för hjälp..

volvo 855 20v 94a..
Användarvisningsbild
av lilleman
hej samma sak hände en jobbkompis och det var vevhusventilationen. han skruva bort insuget för att komma åt .
Användarvisningsbild
av CarMan
det låter som en igensatt vevhusventelation (oljefälla)
av amazon65a
japp nu har man skruvat bort insuget och oljefällan!!var ganska igensatt nedre hålet...hur gör jag rent i hålen och olje fällan?
något jag bör tänka på?
Användarvisningsbild
av CarMan
byt olje fällan
& kolla noga så det värkligen är hål ända ner i oljetråget
av amazon65a
räcker det inte att blåsa rent oljefällan...hur vet jag om det är rent hela vägen till tråget?
Användarvisningsbild
av CarMan
amazon65a skrev:räcker det inte att blåsa rent oljefällan...hur vet jag om det är rent hela vägen till tråget?
du får aldrig ren oljefälan. åtminstånde inte på rimlig tid. köp en ny!

du får väll kicka ner & känna efter. det knepiga är att kanalen gör en U-böj i båtten på tråget. men är det inget teckan på igensattning innan U-böjen så lär inte den vara igensatt.

är det igensatt, så får du demnontara tråget
Användarvisningsbild
av dahumbug
Man KAN rengöra det svarta burken men det är klart, nytt är alltid nytt.

Blås med tryckluft i hålen för att på så sätt få ut redan lösa partiklar.

Plugga nedre hålet på fällan och fyll den med lite bensin och mindre grus (3-5 mm) och skaka kraftigt under 2-3 minuter. Häll ut geggan (det kommer gegga!)

Upprepa proceduren tills dess att det inte kommer ut något förutom relativt ren bensin och smågrus.

Avsluta med att blåsa burken ytterligare en gång för att säkerställa att allt kommit ut.

Givetvis är det bästa alltid nytt men det här blir i princip en ny burk, det är ju inget fel på den så länge den inte är igensatt med gegga!
Användarvisningsbild
av ketto
och glöm inte att byta oljan om du blåser rent i nedersta hålet!
av amazon65a
la fällan i bensin under natten och blåste rent med kompressorn..blåser lätt i alla hål...men likförbannat har jag ett tryck i motorn..nästan så man skjuter ut oljestickan...

det var nedre hålet jag såg var igensatt..petade och blåste med kompressorn där med..kan detr vara mer stopp i tråget eller några slangar som spökar??

skruvade bort oljestickan och blåste i nedrehålet där fällan sitter då efer ettag puttrade det ut olja så kan ju inte vara helt tätt där...tipps???

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]