Sida 1 av 1

Motorn bara lägger av vid körning.

Postat: tor 21 nov 2013, 09:57
av nikongubben
En 1994 855 automat. Kör som vanligt och vid rödljus när varvtalet går ner, slocknar motorn och tvärvägrar att starta efteråt. Tänder och startar upp, men stannar direkt. Efter en 3 - 4 försök så kan han vanligtvis gå igång och går som vanligt. Bytt: Bränslefilter, bränslerelä 103, kamaxelns positionsgivare. Har inte bytt fördelararm eller fördelarlock. Felet verkar uppkomma oftare vid dåligt väder (kyla och fukt). Har börjat att dra mera bränsle än vanligt. Bilen har alltid varit soppatörstig. Ryker vit rök vid strart, men efter 5 - 10 sekunder upphör detta. Felet är väldigt irriterande. Drar rätt mycket olja också. Är det skrotvarning på denna bilen nu?

Re: Motorn bara lägger av vid körning.

Postat: tor 21 nov 2013, 12:34
av destroida
klassiskt volvo. hade samma på 850 T som på min nuvarande V70 -00 fas I. Gasspjället. du kan märka en tydlig förbättring om du noga rengör spjällhuset. rekommenderat är att byta helt inkl gasvajer men det kostar en slant, även om man gör det själv. felet kommer tillbaka men det håller sig drägligare och stannar istället inte under körning. dock kan varvtalet vid start, kall motor trixa lite.
//E

Re: Motorn bara lägger av vid körning.

Postat: tor 21 nov 2013, 12:39
av jojjeblom
När byttes fördelarlock/rotor/tändkablar senast?

Jag tycker det låter som ett klassiskt dåligt/slitet/spräckt fördelarlock/rotor/tändkablar iom att detta vanligen inträffar vid fuktigt väder.

Re: Motorn bara lägger av vid körning.

Postat: tor 21 nov 2013, 13:14
av Lucif3r
Kanske hade varit smart att läsa ut felkoder innan du började byta delar på måfå?


F.ö., att ett mekaniskt spjäll ska bli så dåligt att det behöver bytas låter rätt långsökt. Det finns liksom inte mycket som kan gå sönder på det. En nogrann rengörning och kontroll att det verkligen stänger är vad som behövs ett par gånger under bilens livstid.
Det som kan gå sönder, som inte är allt för ovanligt, är TPS'en. Och det är varken dyrt eller svårt att byta.
Dessutom har spjället absolut ingenting med tomgången att göra (exkl. TPS'en, som berättar för styrdonet att spjället är stängt), då det sitter en tomgångsmotor som går förbi spjället (till skillnad mot elektroniskt där tomgången styrs av spjället.. om jag minns rätt).