Sida 1 av 3

bussnignar till växellänkaget v70 -99

Postat: mån 18 nov 2013, 17:52
av Offer
tjenare.

Undrar om dessa går att få tag i lösa? pratade med volvo och man måste ju löpa hela länkaget. vilket verkar helt stört enligt mig. gäller en v70 -2.5t -99 om det spelar någon roll.

Re: bussnignar till växellänkaget v70 -99

Postat: mån 18 nov 2013, 21:45
av Nexus

Re: bussnignar till växellänkaget v70 -99

Postat: mån 18 nov 2013, 22:08
av Offer
ja=) tack så hemskt mycket. hade helt glömt av sidan l-m-r

Re: bussnignar till växellänkaget v70 -99

Postat: mån 18 nov 2013, 23:50
av Lucif3r
Kör själv med dom där. Blev mycket skönare att växla än med svampiga orginal!
Ett tips är att även byta bussningarna som håller spakstället till plast också. Hela växel-partiet blir att kännas mycket mycket stabilare.
Innan jag böt några bussningar kunde jag röra på spaken som på en halv-sliten M47a utan att något hände, efter bytet så börjar wirarna röra på sig nästan direkt man rör spaken, vilket leder till mer exakt växling och "tätare" lägen (det upplevs så då spakstället inte rör på sig som med gamla gummibussningar).

Tänk vad små plastsaker kan göra :)


edit: hum... kan inte hitta spakställsbussningarna på LMR längre... dom verkar ha utgått :/

Re: bussnignar till växellänkaget v70 -99

Postat: tis 19 nov 2013, 09:24
av StefanWasa
Det här låter ju intressant, hur går man tillväga för att byta dem? Vart sitter dem (tänker på dem som ni länkat till nu)?

Re: bussnignar till växellänkaget v70 -99

Postat: tis 19 nov 2013, 09:52
av Offer
StefanWasa skrev:Det här låter ju intressant, hur går man tillväga för att byta dem? Vart sitter dem (tänker på dem som ni länkat till nu)?
dom sitter precis under luftfilterboxen. väldigt lätta att byta. är bara trycka ut dom med fingrarna.

Re: bussnignar till växellänkaget v70 -99

Postat: tis 19 nov 2013, 10:08
av StefanWasa
Jaha, det låter ju väldigt smidigt, då ska jag byta dessa också! :)

Re: bussnignar till växellänkaget v70 -99

Postat: tis 19 nov 2013, 10:10
av Offer
Lucif3r skrev:Kör själv med dom där. Blev mycket skönare att växla än med svampiga orginal!
Ett tips är att även byta bussningarna som håller spakstället till plast också. Hela växel-partiet blir att kännas mycket mycket stabilare.
Innan jag böt några bussningar kunde jag röra på spaken som på en halv-sliten M47a utan att något hände, efter bytet så börjar wirarna röra på sig nästan direkt man rör spaken, vilket leder till mer exakt växling och "tätare" lägen (det upplevs så då spakstället inte rör på sig som med gamla gummibussningar).

Tänk vad små plastsaker kan göra :)


edit: hum... kan inte hitta spakställsbussningarna på LMR längre... dom verkar ha utgått :/

okey. får bli att köpa ett sånt kit då. men det finns inte att köpa billigare nån annanstans eller? tyxker dock att 575 kr är väl lite i det högsta lagret. men finns det inte så får det bli det ändå

edit: hittade dessa 2: http://www.l-m-r.se/p/volvo/850/bussnin ... svc70.html. men finns även på jerd.se men känns VÄLDIGT dyrt att pröjsa nästan 400 kr extra för att få bussningarna inne vid växelspaken också

Re: bussnignar till växellänkaget v70 -99

Postat: tis 19 nov 2013, 12:31
av Lucif3r
Ja, det var väl lite i det dyraste laget. Jag gav strax under 300kr på LMR för spakställsbussningarna.

Re: bussnignar till växellänkaget v70 -99

Postat: tis 19 nov 2013, 12:56
av Offer
Lucif3r skrev:Ja, det var väl lite i det dyraste laget. Jag gav strax under 300kr på LMR för spakställsbussningarna.

jo, tyckte det med. l-m-r. tar 197 kr för dom 2 bussningar vid växellådan. och jerd tar 575 kr för hela satsen till spaken och länkaget men är lite väl i överkant då mellanskillnaden nästan blir 400 kr för dom vid spaken. men ska byta dom fram vid lådan så blir det nog en stor skillnad oavsett den ena (kanske andra med har delat sig)