Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fritzell skrev:Jag ser
fram emot resultat efter byte av katt. Vi vill att du ska hitta felet! !!!
Bild
Ja samma här har ju holt på med det sen i april när det först uppkom.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har en fundering men vet inte om det påverkar detta något. Det är nämligen så att efter jag har bytt grenrörspackningarna så har laddtrycket kunna sticka iväg ibland uppemot 0,9 bar nu har jag även testat att köra med magnetventilen urkopplad och då sticker laddtrycket iväg mot 0,9bar hela tiden men det sjunker ganska fort ner till 0,3-0,5 och vad jag har läst så är det gasspjället som är med och justerar ned det. Med magnetventilen inkopplad så får jag max ut 0,3bar och ibland så rusar det iväg mot 0,9 bar men då är det bara att släppa gasen och gasa igen så är allt frid och fröjd.

Så det jag funderade över är att det kanske är det här som gör att den sätter felkoder på sonderna och CO 2500 värdet är fel. Någon som vet om det har något samband eller helt skilda saker?

Jag tror att det är någon slang som kommit i kläm eller blivit felplacerad ska kolla över det så fort jag hinner och bara det slutar att blåsa lite och jag har absolut inte skruvat på armen till wastegaten :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det sprillans nytt förra ägaren bytte det. Nu är det inget som felar med gasspjället utan har läst att det ska göra så när inte wastegaten kan sänka laddet på grund av att man rycktslangen eller något annat då går gasspjället in istället och begränsar det.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Fortfarande är något mysko motorlampan tände sig idag igen :evil: ska läsa felkoder imorgon. Trodde faktiskt att den inte skulle göra det igen efter att jag hade satt slangarna rätt på magnetventilen. Slangarna satt fel på magnetventilen förut därav det höga CO 2500 värdet som just nu är ok men inte på 0 så det får bli byte av kisse för den som sitter på nu är det två hål i bikakan på och gissar på att det är det som sonderna klagar på om det nu är sonderna denna gången som satt felkoder.

Bilen har iaf gått igenom besiktningen tillslut :-DD
av SubMarine
Om felkoderna på dina sonder nu försvunnit så skulle det kunna vara diagnostiken för katalysatorn som triggat iom hålen i den.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja vi får väl se vad det är för koder imorgon hoppas att den sätter på katalystorn.
Läste ut felkoderna nu igen och det är fortafarande sammakoder.

ECM-280A Främre lambdasond, bank 1-För hög signal. Felkoden är funnen aktiv
ECM-2A0A Bakre lambdasond, bank 1-Felaktig signal. Felkoden är funnen inte aktiv
ECM-2A1A Bakre lambdasond, bank 1-För hög signal. Felkoden är funnen inte aktiv

Pratade med Helmia och dom sa kolla kablaget till bakre sonden är det helt byt den bakre sonden och efter som bilen går helt normalt så tyder det också på bakre sonden. Den bakre sonden är knappt ett år gammal bytte den i Januari detta år dock så är det ju skruvats sond med original nummer. Undrar om det finns någon garanti för sonden den är ju inte ens ett år ju.
Har hittat felet tror jag, Har idag mätt bakresondens kablage från motorstyrdonet fram till kontaktstycket till sonden. Står att man ska kontrolera signalledningen (-) mellan lambdasonden #3 och styrenheten #A62 (#B2) med avsende på avbrott, kortslutning till jord samt kortslutning till spänning. När jag mäter där i mellan så får jag 1,1 ohm alltså inget kabel brott mäter jag på break out boxen #B2 och den andra på jord (batteriet är bortkopplat) får jag 1,1 ohm och gör jag samma fast mäter på plussidan får jag 6,9 ohm, Vilket känns som att det är något som inte stämmer där.

Testade att göra samma mätning fast på signal (+) #B1 på break out boxen och då får ja 40 Kohm på både jord och plussidan vilket känns ok. Men på den andra känns det som att jag har signalminus kortsluten till jord och spänning ??:-/ om man nu kan ha det samtidigt ?:-/
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]