Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Hej igen!
Bågfilblad och kapa av skruven jäms med plåtkanten, tejpa bladet där du ska hålla i den. Det ska bli en slät plåtyta.
Sedan, ett körnslag i gamla skruven
Sedan, borra med liten borr.
Sedan, borra med lämplig borr, eller det kanske går med rätt borr på en gång (använd bra/ny borr)
Sedan, tadaa!!!!

Det kommer ta ett tag så ha tålamod :D
av Naikon
Kena skrev:Hej igen!
Bågfilblad och kapa av skruven jäms med plåtkanten, tejpa bladet där du ska hålla i den. Det ska bli en slät plåtyta.
Sedan, ett körnslag i gamla skruven
Sedan, borra med liten borr.
Sedan, borra med lämplig borr, eller det kanske går med rätt borr på en gång (använd bra/ny borr)
Sedan, tadaa!!!!

Det kommer ta ett tag så ha tålamod :D
Tack för svaret! Gjort som du sa, men det går inte så bra. Är redigt förbannad på den här lilla skruven som ska ta så lång tid. Som om inte detta projektet redan kostat mycket tid.

Filade av skruven så den blev jämn med plåtkanten. Borrade ett litet hål. Tog stopp när jag nästan var helt igenom. Provade med en större, och då blev det också stopp när jag nästan kom igenom.

http://imgur.com/a/s8olV

Nu tar inte borrmaskinen längre. Borrar jag längre in nu så tappar borret fäste inuti borrmaskinen. Vad gör jag nu?

MVH Naikon
Okej, den är skruven kan dra åt helvete. Har blivit så förbannad på den och slösat så många timmar. Självklart så är det ytterligare någonting som ska hålla och strula. Känns som att jag har provat allt:

-Bågfilat av framsidan så den är slät
-Borrade igenom ett litet hål, och sen ett större i det. Tyvärr gick det inte att borra igenom helt då borren tappar fäste och bara slirar på slutet.
-Hamrat och bankat som bara den
-Försökt bågfila och kapa av baksidan, men där är skruven såpass stark så att det går inte att fila igenom...

Kan inte gå upp i borrstorlek heller. Skruven sitter i så dålig vinkel så att man måste borra snett med borrmaskinen. Då skulle jag borra sönder gängorna och fästet.

Se videon jag gjorde:

Vad fan gör jag nu då? E så jävla less på den här lilla skitskruven som ska sabba allting...
Ska gå ner och massakrera den lite till nu.
När gamla bultar o. dyl. kärvar och strular brukar jag ta till värme. det krävs inte så värst mycket värme för att en bult ska ge med sig. Materialet (Järn/gjutjärn) har utvidgat sig till max vid 110 grader och värrme utöver detta ger inget bättre resultat.
Jag har skaffat mig Biltemas lilla luftdrivna filmaskin som har visat sig vara helt ovärderlig i trånga utrymmen och när bultar jä***s, helt enkelt slipa bort skallen, vilket går på några sekunder, och sen ett hammarslag och bulten är borta.
allt detta hjälpar tyvärr inte i nuläget då bulten redan är kapat.
Borra alternativt ett lite större hål och gänga i en ny och tjockare bult

Bor du i närheten av Falkenberg kan jag möjligen ge dig en hjälpande hand.
Lucif3r skrev:Kan du inte borra typ snett genom skruven på ett par ställen, så den blir svagare på baksidan?
BjarneJ skrev:När gamla bultar o. dyl. kärvar och strular brukar jag ta till värme. det krävs inte så värst mycket värme för att en bult ska ge med sig. Materialet (Järn/gjutjärn) har utvidgat sig till max vid 110 grader och värrme utöver detta ger inget bättre resultat.
Jag har skaffat mig Biltemas lilla luftdrivna filmaskin som har visat sig vara helt ovärderlig i trånga utrymmen och när bultar jä***s, helt enkelt slipa bort skallen, vilket går på några sekunder, och sen ett hammarslag och bulten är borta.
allt detta hjälpar tyvärr inte i nuläget då bulten redan är kapat.
Borra alternativt ett lite större hål och gänga i en ny och tjockare bult

Bor du i närheten av Falkenberg kan jag möjligen ge dig en hjälpande hand.
Tack för svaren! Har både bra och dåliga nyheter. Det bra nyheterna är att skruven är ute. Det dåliga är att skruven typ "sitter kvar på insidan" och det finns absolut inga gängor. Går inte att urskilja vad som är skruv och vad som är chassi. http://i.imgur.com/nGbn1hN.jpg?1
Fick i alla fall loss den med hjälp av värmepistol, tack för tipset Bjarne. Vill också tacka dig för att skulle kunna tänka dig hjälpa till i verkligheten. Dock så bor jag i Göteborg, så det är ändå en bit. Tackar och bockar ändå.

Jaja, ska iväg till Volvo imorgon och köpa skruven. Hoppas verkligen att den passar, annars vet jag inte vad jag gör. Är så jävla trött på just den lilla skruven just nu...
av *pettson*
Nu med rätt informationskälla, hade man vetat att det du jobbar med är en förstärkning. Ett överfall som är bytbart.
Du behöver bara lossa ett par skruvar inkl den som håller länken till bakaxeln.
Med dom loss tar man med förstärkningsplåten till bänken och gängar till den. Väl färdig och utprovad skruvas den på plats igen för att tjäna sitt syfte. Och nej.. Bakvagnslänken trillar inte bort under tiden. Är man nervös kan man skaffa en stor bricka och dra i skruven några varv medans man är vid bänken.
Tittar man på bilderna så ser man också att plåten mår väldigt dåligt. Den skulle behöva bytas. Den utgör inte längre ett bra stöd för skruven till infästningen.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC