Det finns folk här som hävdar att givaren består av en pick-up spole och en magnet. När hjulet snurrar så ska det isåfall bli en växelspänning (Volt AC) på kanske något tiotal millivolt. Symbolen på multimetern kan vara "V" och ett liggande spegelvänt "s" om det inte står AC i klartext. Sätt mätsladdarna i uttagen för "Volt" och "GND" eller vad de kan heta,
inte i uttagen A eller mA. Mäter du Ohm mot en sådan spole så borde resistansen gissningsvis vara mellan något tiotal och några hundra ohm.
Själv tror jag att bilar från vår årgång och framåt har halleffektgivare och förstärkare i sensorn. När dessa inte får spänningsmatning från ECU:n så kommer de inte att ge någon vettig signal.
Men du kan alltid ställa multimetern på ohm och mäta mot givaren. Lite osäkert vad multimetern kommer att visa, kanske några megaohm. Det ska i alla fall inte vara öppen krets (brukar visas som "OL" på multimetern), inte heller kortslutning (mindre än något enstaka ohm) Du kan jämföra mot givaren på andra sidan. Polariteten
kan spela roll alltså hur du kastar om mätsladdarna. Mäter du Ohm in mot ECU:n (med tändning avstängd) så blir det även där svårt att förutse vad du får. Men det borde inte bli "OL" vilket skulle tyda på avbrott i kabeln
Typiskt beteende, om det nu
är halleffektgivare och elektronik i sensorn, är att du kommer att få olika "ohm"-värde om du byter mätområde på multimetern. Det är helt normalt beteende när man mäter mot elektronik

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar
