Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vigg
Kena skrev:Rengjort gasspjället?
Nope, inte ännu, får ta tag i det.

Idag tändes lampan igen, 6 mil tog det. Inga symtom på bilen efter LMM-bytet dock.
Åkte in till en bekant på en verkstad och han fick ta kod : ECM 210F (Heated oxygen sensor (H02S) 1, bank 1 - slow
response)
Det är väl främre lamdan..som jag köpt ny
:(
Användarvisningsbild
av Sunschreem
vigg skrev:
*pettson* skrev:Jag ber om ursäkt om jag trampat dej på tårna. En oljetrycks sensor i sin enkelhet är inte i allas vetskap om hur den fungerar eller hur den är kopplad. Den är lika magisk den för en del om man inte satt sej in i systemet. Därav min åsikt. En del kan inte koppla en glödlampa rätt eftersom man inte vet hur. Då är den magisk. Börjar du förstå likheterna? Eftersom du inte satt dej in i systemen så förstår jag faktiskt dina tankar men jag delar definitivt inte dina åsikter om saken. Mer insikt i systemet och du kommer också att byta åsikt. Det är väl här skon klämmer antar jag.
Jag kan i övrigt samtliga svar som du söker faktiskt, internet allan eller inte. Men eftersom du mycket trevligt söker snabba svar utan att behöva göra en egen insats. Mer att någon annan ska lösa dina problem till fullo, så ger jag helt enkelt blanka fan i vilket på ren svenska.
För min del kan du stå där med dina problem och jag hjälper sonika någon annan som är mer intresserad av att själv aktivt delta och lösa sina problem.
Ska vi säga att vi löser det så? Så blir vi bägge lyckliga. :-)-)
Du ber om ursäkt för att ha trampat någon på tårna, för att i nästa sekund säga att du vet svaren men ger blanka fan i att delge dom?
Varför inte svarat tidigare i tråden för då?
Ja jävlar, det finns alla sorter därute...

Även om 1 på forumet bestämt sig för att inte hjälpa till så är ni andras hjälp varmt välkommen :-)-)
kan ju ha något med att göra att du dels vill ha serverat på silverfat samt att du vräkt ur dig spydigheter ifrån början. Jag hade visat pettson betydligt mer uppskattning, och då kanske han också velat hjälpa till.
av vigg
Kände du att du tillförde mycket till tråden med det här inlägget?

kan ju ha något med att göra att du dels vill ha serverat på silverfat samt att du vräkt ur dig spydigheter ifrån början. Jag hade visat pettson betydligt mer uppskattning, och då kanske han också velat hjälpa till.[/quote]

Läs min trådstart igen och visa var jag varit spydig.
Jag var så saklig jag bara kunde,kravlade under bilen redan från scratch och har ej väntat mig något på silverfat. Men när man är spydig så får man spydigheter tillbaka (läs: jag anser att pettson var dryg och efter mycket läsande på detta forum så har jag förstått att jag inte är ensam om den åsikten).
av Tommty
vad jag kan förstå felkoden till är väll antingen så fick du en defekt lambda, eller att det är dåligt ström i kabeln.
av vigg
Tommty skrev:vad jag kan förstå felkoden till är väll antingen så fick du en defekt lambda, eller att det är dåligt ström i kabeln.
Ja, tanken att man fått en defekt lamda har ju slagit en, nu ännu mer.
Det där med "ström i kablar" har jag sökt efter i timmar hur man ska mäta osv. utan resultat tyvärr.
mvh
Användarvisningsbild
av Sunschreem
vigg skrev:
Läs min trådstart igen och visa var jag varit spydig.
Jag var så saklig jag bara kunde,kravlade under bilen redan från scratch och har ej väntat mig något på silverfat. Men när man är spydig så får man spydigheter tillbaka (läs: jag anser att pettson var dryg och efter mycket läsande på detta forum så har jag förstått att jag inte är ensam om den åsikten).
Jag har då aldrig haft några problem att diskutera med honom.
av NilsO
Det låter ju som att motorstyrningen tycker att främre sonden inte reagerar på förändringar mellan fet och mager blandning tillräckligt fort. Vad det innebär och varför det är ett problem blir långt att skriva här, men om det inte alls säger dig något så låna några böcker på biblioteket. Sagt i all välmening! :)

De flesta lambdasonder ska ha 12 V matning till förvärmningen (nåja, batterispänning, så lite högre). Lura ut vilka två av ledningarna som är till förvärmningen. Mät så att det finns tillräcklig spänning där, med motorn igång, förslagsvis precis när felet visar sig. Fungerar inte förvärmningen som den ska kommer sonden säkert att ge "slow response".

Om du fortfarande tvivlar på att den ena lambdasonden fungerar, och de råkar vara av samma sort, kan du ju alltid byta plats på dem.

Om du råkar ha tillgång till och kan använda ett oscilloskop, eller en dator med sådan funktion, så titta på signalerna från de båda sonderna (då med felkoden "nollad" så motorn går normalt). Man använder något i stil med 1 V och 500 ms/cm, så inget avancerat krävs.

(Jag får säga att jag inte kan något om just den bilmodellen, så det är bara vad jag som amatör skulle försökt börja med.)
av vigg
Hej och tack för responsen.
Japp, och det enda jag kan tänka mig är fel på sonden i det läget. Sonden skall ju generera spänning efter temperatur om jag förstått det rätt.
Felkoden uppkommer alltid vid fullvarm maskin vid typ landsvägskörning, så jag tror inte på något fel med förvärmningen, men det kanske är fel tänkt?
Går det verkligen att byta plats på dem?, ena är ju en reglersond och den andra en mätsond?

Har inget oscilloskop.
Har fått tag i ytterligare en sond och ska pröva med den nu.
Mvh.
av vigg
Och med en annan begagnad sond så har bilen nu gått felfritt utan lampa flera veckor och 50-60 mil.
Jag fick en defekt sond från England, lätt att felsöka när nya grejjer är paj..eller kanske inte.
Nu återstår att se om de är villiga att kompensera detta och hur.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]