Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweken
Var rädd om den gamla o-ringen som sitter mellan lyftburklocket och luftmassagivaren/röret. Man får inte med någon ny med den nya givardelen. Till min förvåning.
av snowman
sweken: Nu har min bil endast gått 7000 mil så man tycker ju att det inte borde vara några problem med sot o likanande?

Tack för tippset om Oringen

Phantom: Ingen fara, finns säkert någon liggande där hemma :D. Phantom fick du upgradera mjukvara eller liknande på din bil när du bytade Luftmassemätaren? det ville ju verkstaden påstå att man var tvungen till? Medan Bosch säger att den lär sig själv.
Användarvisningsbild
av sweken
Innan man byter så kopplar man bort batteriet. Luftmassagivaren behöver ingen mjukvara, den läser av rätt läge av sig själv. Det är bara om man byter ut spjällhuset mot nytt som man behöver uppgradera mjukvaran.
av snowman
Var på biltema, Det visade sig att det inte var orginal Luftmassemätare.

Efter som det är 30 dagars öppet köp så köpte jag den med mig ändå, men jag är osäker på om jag vågar montera den även om det är 1 års garanti!?

Någon som har erfarenhet av biltemas Luftmassemätare?
av Stroebeck
Hej

Strular LMM så får ju motorn fel blandning vilket gör att den går knasigt (orolig tomgång, slö, hoppar och har sig när man kör). Får motorn fel blandning försöker den ju kompensera men detta funkar ju inte eftersom värdet från LMM hela tiden är fel.

Frågan är då vad som händer med lambdasonden som mäter om/hur mycket oförbränt bränsle som kommer ut i grenröret(?). Loggar den en felkod för att den helt enkelt hela tiden får ofördelaktiga värden och att insprutningen inte kan kompensera för detta eller loggar den en felkod för att det är ett fysiskt fel på den?

Tolkar man Volvos verkstad så verkar det vara ett fysiskt fel på den eftersom de vill byta den men som "Pettson" skrev så om lampan inte tändes förrän efter bilen kommit upp i arbetstemperatur så bör det vara pågrund av att den hela tiden mäter kassa värden. Tycker att man skulle kunna läsa ut av felkoden vilket som stämmer.

Katalysatorn tar ju stryk av oförbränt bränsle och detta kanske lambdasonden också gör? Kanske turbon också?

Risken är väl rätt stor att det är LMM som är kass men man borde kanske gå över vakumslangar med en burk startgas för att se om den får tjuvluft nånstans efter LMM.

/Stoffe
Användarvisningsbild
av Phantom
Snowman - Jag har inte uppgraderat någon mjukvara efter bytet av LMM.

Stroebeck - Lyssna på pettson vad han sagt om detta. Det behöver inte vara fysiskt fel på lamda, utan kan vara felaktiga värden.
av snowman
Tack för svaren!

En verkstad i Kristianstad har saggt att de kan börja med att byta LMM, visar det sig att det inte är denna så krediteras jag för denna och de bytar då istället Lamndasonden, men då hamnar väll notan på nåsonstans runt 3000 kr.

Stroebeck: Tjenar stoffe, kul att se dig här ! :shock: Att felet måste åtgärdas är det inget snack om, man vet ju aldrig hur länge förra ägaren körde med bilen på detta viset. Kan dock konstatera att bilen går väldigt bra i dagens läge.

Jag har som saggt köpt en LMM från biltema för 900 kr(med 1 års garanti), jag är lite osäker på om jag vågar sätta i denna!? men de e kanske inga problem? Annars har Mekonomen för 1800 kr, men de är ju säkerligen också en pirat LMM!?

Det kan ju vara så att LMM inte är kass! isåfall får jag ändå lämna in bilen för att få lamndan bytad vilket säkert kostar en del(2500-3000 kr).

Phantom: Nä vi har varit i kontakt med Bosch via telefon nu och de säger att ingen uppdatering verken på bilen eller LMMn behövs.
av *pettson*
snowman skrev:Tack för svaren!

En verkstad i Kristianstad har saggt att de kan börja med att byta LMM, visar det sig att det inte är denna så krediteras jag för denna och de bytar då istället Lamndasonden, men då hamnar väll notan på nåsonstans runt 3000 kr.

Stroebeck: Tjenar stoffe, kul att se dig här ! :shock: Att felet måste åtgärdas är det inget snack om, man vet ju aldrig hur länge förra ägaren körde med bilen på detta viset. Kan dock konstatera att bilen går väldigt bra i dagens läge.

Jag har som saggt köpt en LMM från biltema för 900 kr(med 1 års garanti), jag är lite osäker på om jag vågar sätta i denna!? men de e kanske inga problem? Annars har Mekonomen för 1800 kr, men de är ju säkerligen också en pirat LMM!?

Det kan ju vara så att LMM inte är kass! isåfall får jag ändå lämna in bilen för att få lamndan bytad vilket säkert kostar en del(2500-3000 kr).

Phantom: Nä vi har varit i kontakt med Bosch via telefon nu och de säger att ingen uppdatering verken på bilen eller LMMn behövs.
jag vet inte vad jag ska säga riktigt... :shock:
Hursomhelst .. har du rätt nr så sätt i den och prova. Bilen går inte upp i lågor och bilens värde störtdyker inte.. det finns ETT mycket bra sätt att se om det är massmätaren. Men då får du väl åka till en verkstad och be dom koppla 3 kanals. Kika på lamdan, massmätaren och gasspjället samtidigt.. kika på om deras signalkurvor är normala.. Det är Sååååå enkelt att se om massmätarens kurva är svag och inte hänger med.. Men se det orkar ingen... utan bytas.. det ska det.. *Suckar*.. Och kunden ska ta skiten..
Så innan du blir blåst på dom där 3000 så kan du ju montera den själv?.. Fungerar det så är det ju löst för 900.. Om inte så behöver dom ju då DIREKT ge sej på lamdan.. Eller om du byter den själv också..
Biltemas massmätare är inte sämre än andras.. tvärtemot vad andra tror så är massmätare en massproducerad skitprodukt som noga är anpassad för att inte hålla för länge.. Och det spelar inte nån som helst roll vilket fabrikat du tar..
av snowman
Hej!

Tack Pettson!

Vi drog av kontakten till Luftmassemätaren och upptäckte att det fanns inget kontakt fett här? Jag fick för mig att det skulle finnas någon typ av fett här som gör att det inte blir kontakt fel?

Vi sprutade ialla fall 5-56 i kontakterna, åter står att se om den börjag lysa. Men under dagen igår så lyste den inte, ska ta en längre sträcka idag och se vad som händer.

Jag har räknat fram och tillbaka på det och om jag kör på Biltemas LMM(vilket inte verkar vara några problem, så blir det ändå ganska mycket billigare om jag bytar allt själv. Om det inte är LMM så ska man tydligen börja med bakre lamdasonden(kosat ca 1400 kr) och sen främre(ca 1900 kr).

Åter kommer..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6[…]

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]