Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

taxi skrev:Nu får du invänta mer kompetenta svar, för jag kommer inte ihåg hur det såg ut.. :oops:
Men jag tror att du måste ta av skivan för att komma åt givare och krans. Och som jag sa tidigare, se till att du vet vad du gör innan du fortsätter.
Ok, tack ändå. Har bilen uppe på pallbockar i garaget nu, och tänkte ta en titt på kransen på vänster bak. I brist på idéer så tänkte jag att man kanske kunde rengöra och damma av kransen och hoppas på det bästa? Det kan väl inte vara så svårt att ta av bromsskivan?

Tänkte också byta givare, men det verkar väääldigt krångligt för en sån som mig. Hittade några halvdana textguider när jag googlade, och de fick det att låta väldigt svårt. Annars är väl alternativet nu att lämna in bilen och hålla tummarna för att det inte kommer en superdyr faktura...
Som jag ser det finns tre möjliga felkällor, givaren, kransen eller abs-boxen.
Jag skulle så klart kolla bakom bromsskivan först, för det är gratis. Men det blir ju bökigt eftersom du inte vet hur man gör det. I till exempel Haynes beskrivs det utförligt, det är bra investering om du ska ha kvar bilen.
Hej! Tänkte ta att väcka denna gamla tråden till liv, då ABS-lampan är det sista som återstår inför besiktningen.

Jag har:

-Fått ut felkod för "Kretsfel vänster bak".
-OHM-mätt alla givare och de ger alla utslag för att vara hela
-Mätte växelspänningen genom att snurra på hjulet, och det verkar lika friskt på båda sidor.
-Haft av bromsskivan och dammat av och fräschat upp ABS-kransen på vänster bak.
-Kopplat in och ur batteriet
-Kört över 40km/h

Och ändå slocknar inte ABS-lampan. Nu känns det ju som att det borde vara ABS-modulen som skulle behöva en liten renovering. Vet att felkoden borde vara för höger bak istället för vänster bak i 99% av fallen, men detta kanske är ett undantag?
Eller tror ni att det är givaren? När jag OHM-mätte den så gav vänster bak lika bra resistans som alla andra (runt 1050).

Eller är det lite 50/50 just nu? Bara att chansa på antingen modulen eller givaren?
Tjenare alla!

Var ute för en provtur nu, och när jag gjorde en hård inbromsning så slocknade ABS-lampan! Wohoo!
Dock så gick bromspedalen tillbaka till att kännas fjädrande igen. Det är när man bromsar i låg hastighet så ändrar pedalen karaktär och blir jättelätt och "darrar" och "fjädrar" tillbaka.
Såhär var det precis innan ABS-lampan tändes för några månader sen.

Jaja, tänkte åka och besiktiga den imorgon och hoppas att den förblir släckt!

Ps Lucif3r, jag tog och bankade och ryckte lite i ABS-modulen innan jag åkte, det kanske hjälpte lite trots allt ;)
Lånar tråden lite

Köpte en V70 GLT -98 nyss och den hade tvåa på att abs-lampan inte satt i.
Köpte en ny och monterade igår, såg då att även tracs-lampan saknas, så ja antar att den också lyser om man sätter i en. Ska fixa dit en ASAP

Mätte givarna fram i boxen nu.
Stift 2-10 Vänster bak: oändligt motstånd
Stift 1-17 Höger bak: oändligt motstånd
Stift 4-11 Vänster fram: 1089 Ohm
Stift 3-18 Höger fram: 1129 Ohm

Är det bara att byta båda bak eller måste jag byta höger fram också?
Får körförbud om ca tre veckor, men ju fortare de löses desto bättre
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]