Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
anTLo skrev:jag har den varianten med centrumbult o inte mutter. Att få loss drivaxeln var inte heller det största problemet. Däremot så var den yttre drivknuten hel o fin o inte ett dugg trasig, totalt misslyckad bedömning, det var den inre knuten som var helt torr, kulorn har gått så torrt i kulbanan att den slipat märken i banan om ni förstår vad jag menar. Klockan var lite väl mkt för att åka o köpa ny drivaxel komplett och jag stog inte på den platsen att jag kunde lämna kvar bilen som den stog, så vi fick plocka isär den inre, göra rent o fetta in på nytt "akut lagning" så jag åtminstone kunde åka därifrån. Klonk ljudet försvann iaf, men istället har fått ett rasslande ljud som uppkommer när jag kör rakt fram och svänger vänster, vid högersväng är det knäpptyst. Är det nåt jag missat? Ljudet försvinner även när jag trycker ner bromsen lite. Hur länge kan jag åka med detta? eller är jag dum som gör det, byta drivaxel ska göras men undrar bara hur akut det är egentligen, pengarna styr lite just nu. :oops:
Låter som bromsrelaterat. Hissa upp o snurra på hjulet med olika rattutslag kanske du kan hitta felet.
Jag minns att jag hade liknande ljud på min V40 o det visade sig vara en liten sten mellan bromsbelägg o skiva :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Nexus
Centrumbulten ska dras 35nm + 90grader.

Visst får du drå tills de går av med det skapar merjobb :wink:
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]