Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det behövs varken strömbrytare, säkringar eller dubbelreläer för att få detta att funka på ett bra sätt.
Jag tror de flesta är ute efter möjligheten att köra med parkeringsljus + dimljus när ljusomkopplaren står i "0-läget". På så vis riskerar man ju inte att glömma parkeringsljuset och ladda ur batteriet. "Backspegeln-tipset" att lossa stift nr 5 funkar perfekt, även på x70 fram till 2000.
Jag var inte helt nöjd med detta eftersom jag inte vill riskera att köra runt med endast parkeringsljus om jag slår av dimljusknappen. Jag måste ju ändå slå av dimljusen när jag vrider ljusomkopplaren till läge 2.

Lösningen är ett växlande enkelrelä (tex Biltema art nr 42134) för några tior. Klipp 5:ans kabel i ljusomkopplarens kontaktstycke, avisolera och sätt på flatstiftshylsor på de båda kabeldelarna. Anslut till reläets kontakter nr 30 samt 87a (spelar ingen roll vilken kabel som ansluts till vilket stift). Dra sedan en kabel från dimljuskontaktens stift 5 och 6, och anslut till stift 85 och 86 på reläet (samma sak här - polariteten spelar ingen roll). Stift 5 och 6 i dimljuskontakten ska fortfarande vara inkopplade till dimljusknappen, man lånar bara styrström till reläet. Man kan t ex använda s k strömtjuvar för att koppla in sig på kablarna. När reläet "drar" så blir det samma sak som att pilla ut 5:ans kabel (ljusomkopplarens kontaktstycke), när det släpper blir det samma sak som att pilla tillbaka kabeln. Det är naturligtvis en smaksak hur man vill gå till väga, om man vill klippa i kablar o s v, men problemet är väl inte så stort, det finns lösa kontakter till kontaktstyckena att köpa för en spottstyver på Volvo om man vill återställa det snyggt. En del gillar inte "strömtjuvar" och tycker att det är en fusklösning, isåfall får man skarva så som man tror är bäst. Det enda som händer om reläet inte får sin styrström är att halvljuset lyser som vanligt ("som orginal"). Samma sak händer om reläet går sönder.

Varför är denna lösningen så bra nu då?
Man får automatiskt halvljus i "0-läget" om inte dimljusknappen är på. När man slår på dimljuset slocknar halvljuset. Alltså har man alltid ett godkänt ljus tänt dagtid oavsett om man glömmer att slå på dimljusknappen eller ej, dessutom kan man ju välja vilket man vill använda. Övriga lägen på ljusomkopplaren fungerar som vanligt.
När det gäller stift 8 (ljusomkopplarens kontaktstycke) så är det väl så att antingen vill man eller så vill man inte ha instrumentbelysningen igång dagtid. Detta har väl egentligen inget med dimljuset att göra. Vill man ha belysningen, lossa kabeln, annars - låt den vara.

Att polisen eller bilprovningen skulle ha något att invända förefaller helt osannolikt eftersom de rimligtvis inte kan känna till vilka möjliga konfigurationer som finns på varje bilmodell. De kan inte veta hur det var kopplat när bilen var ny, huruvida detta har modifierats av en märkesverkstad, t ex genom omprogrammering eller om detta alternativet finns med i helbilsgodkännandet. Dessutom borde det snarare vara olagligt att ha det kopplat så att halv- och dimljus kan vara tända samtidigt. Detta strider fullständigt mot reglerna och är närmast att betrakta som en skandal att Volvo har låtit en endaste bil lämna fabriken på detta sättet. Och att detta fortfarande inte har åtgärdats...
2444ever skrev:Smart och smidig lösning.

En OT-fråga, varför är det inte tillåtet med halvljus+dimljus, medans park.ljus+dimljus är ok?
Man får bara ha två halvljus tända åt gången - dimljus får ersätta halvljuset under "dager".
Hej!
Om man kopplar som du säger med växlande relä och man har dimljuskontakten intryckt lyser inte dimljuset då när man slår av tändningen?? det gör de om de är kopplade som vanligt och man "glömmer" knappen på när man stänger av bilen.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]