Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matthew
*pettson* skrev:KOM IHÅG NU.. när du bytt tråg till det med oljekyl i. Kontrollera så oljepickupen är densamma. Annars måste du ta pickupen ifrån donatorn till oljekylen/tråget. Eftersom vattenvägarna passar till den kylen antar jag att du även bytt vattenrören =?
Visst är det spännande att handla volvo orginal men jag kan inte med priserna på en del saker.
För att klargöra skillnaden i pris när man bygger så..här är lite priser jag gett utan rabatter.

Bultar på t.ex parner=500kr (topplocksbultar)
Sotnings sats om det är B5254= 550kr inkl topplockspackning
motsvarande om det är vanlig turbo B5234T= 535kr inkl topplockspackning.
Vevlager standard= 523kr/komplett 5cylindrar
ramlager standard=1400kr/ komplett till vevaxel
Sen såna saker som säljs dyrt ute är mycket billigare på volvo istället.
Ventiltryckare kostar 130kr styck ute och runt 130kr på volvo med. Men volvo säljer en servicesats innehållande alla tryckarna för halva priset.

Hoppas vi inte blandar ihop äpplen med päron, men mitt tidigare oljetråg, var oxå utrustat med extra oljekyl, så detta är inget som har tillkommit. Trågan har samma tillv. nummer, har jag missat nått då ? :???:
Vad gäller reservdelar, när jag kollade med bla mekonomen så har de bara en standarddimension, alltså inte olika toleranser, tex röd, gul eller blå på ramlagren. Mekonomen hade heller ingen sotningssats färdig, utan man fick plocka packning för packning så att säga, även samma hos volvo handlarn.
Jag vart förvånad när det skillde såpass lite i pris, tex 40 :- på topplockspackning, kolvringarna ca 70:- /kolv. Därav så köpte jag hos volvohandlarn, vilket normalt bär mig lite emot...

Har även inhandlat en oljefälla till vevhusventen, ca 240:- tog det på volvo för denna.

//Matthew
av *pettson*
Matthew skrev:
*pettson* skrev:KOM IHÅG NU.. när du bytt tråg till det med oljekyl i. Kontrollera så oljepickupen är densamma. Annars måste du ta pickupen ifrån donatorn till oljekylen/tråget. Eftersom vattenvägarna passar till den kylen antar jag att du även bytt vattenrören =?
Visst är det spännande att handla volvo orginal men jag kan inte med priserna på en del saker.
För att klargöra skillnaden i pris när man bygger så..här är lite priser jag gett utan rabatter.

Bultar på t.ex parner=500kr (topplocksbultar)
Sotnings sats om det är B5254= 550kr inkl topplockspackning
motsvarande om det är vanlig turbo B5234T= 535kr inkl topplockspackning.
Vevlager standard= 523kr/komplett 5cylindrar
ramlager standard=1400kr/ komplett till vevaxel
Sen såna saker som säljs dyrt ute är mycket billigare på volvo istället.
Ventiltryckare kostar 130kr styck ute och runt 130kr på volvo med. Men volvo säljer en servicesats innehållande alla tryckarna för halva priset.

Hoppas vi inte blandar ihop äpplen med päron, men mitt tidigare oljetråg, var oxå utrustat med extra oljekyl, så detta är inget som har tillkommit. Trågan har samma tillv. nummer, har jag missat nått då ? :???:
Vad gäller reservdelar, när jag kollade med bla mekonomen så har de bara en standarddimension, alltså inte olika toleranser, tex röd, gul eller blå på ramlagren. Mekonomen hade heller ingen sotningssats färdig, utan man fick plocka packning för packning så att säga, även samma hos volvo handlarn.
Jag vart förvånad när det skillde såpass lite i pris, tex 40 :- på topplockspackning, kolvringarna ca 70:- /kolv. Därav så köpte jag hos volvohandlarn, vilket normalt bär mig lite emot...

Har även inhandlat en oljefälla till vevhusventen, ca 240:- tog det på volvo för denna.

//Matthew
Nej då är det absolut inget som skiljer. jag tänkte mest om du gjort som jag när det blev trågbytesdags. Jag har en 850 motor och har monterat samma tråg och kylare som du har. Men fanns det innan så är det inget att oroa sej över.
Vad gäller volvos roliga lagervarianter, för att få ut den korrekta lagerhalvan ska egentligen plastigauge användas. Volvo menar på att du kan t.ex få blå lager på nederdelen och gula på överdelen osv. Dock är skillnaden mellan dom olika färgerna så hårfin att du lätt hamnar innanför tolerans hur du än gör. Det är därför eftermarknaden inte ens försöker leka med olika färger utan använder STD samt två överdimensioner rakt av.
Då alla lagersäten är långhonade rakt igenom blocket så är det egentligen en omöjlighet att två lagerhalvor får olika färger trots att det förekommer iallafall i 850 motorerna, med andra ord måste vevaxlarna vara lite lustigt slipade. Men på nåt sätt får volvo det ändå till att så ska det vara. Notera att det är inte tillåtet att t.ex byta nedre halvan (ramlageröverfallet) eftersom det är numrerat ihop med blocket. Likväl som toppens två delar är matchade.
Som du säger så är det äckligt att mekonomen och andra tar såpass bra betalt för sakerna som du säger man har ingen sats. MEN konstigt nog så säljer dom ju scantech och det är scantechs KOMPLETTA sats som kostar det jag angav, trots detta kan faktiskt varesej mekonomen eller autoexperten ta hem den? Det är inkl alla packningar och ventiltätningar och blockpackning samt alla packboxar och annat. Vänder man sej till motorbyggarna t.ex så är det lätt och lustigt ungefär halva priset på många saker med andra ord. Naturligtvis utan att göra avkall på kvaliteten. Nåt jag fann lustigt är att parner kan sälja förstärkta blockpackningar som är volvo orginal i orginalförpackningar för runt halva priset mot om jag går in på volvo och hämtar sakerna. Menar parner går inte miste om några vinster. Det betyder att volvo har FET marginal på sakerna.
Nu vet jag inte vad en ringsats kostar till din bil på volvo. Men till min turbo kostade en ringsats 1300kronor pirat för alla 5 kolvarna.
Även jag handlade alla vevhusvents sakerna till min bil på volvo. Komplett med alla slangar och klamrar och annat som ändå inte passar trots att det faktiskt är angivet rätt artikelnr på sakerna, kostade 460kr. :-)-)
av Matthew
Pettson, eller om nån annan vet....Har du/ni någon smart "lathund" för att få kamaxeln, med tillhörande vvt-enhet att hamna i rätt läge ?
Det ju liksom ett döläge där kamdrevet kan "variera" mot kamaxeln.

Dax å sova nu !

//Matthew
av *pettson*
Matthew skrev:Pettson, eller om nån annan vet....Har du/ni någon smart "lathund" för att få kamaxeln, med tillhörande vvt-enhet att hamna i rätt läge ?
Det ju liksom ett döläge där kamdrevet kan "variera" mot kamaxeln.

Dax å sova nu !

//Matthew
Hmm enklast är väl att låsa kamaxlarnas baksida med en tolk och sen bara vrida tillbaka VVT enheten?

*Sätt dit kamaxlarnas kuggremshjul (med VVT-enhet).
Lossa, men ta inte bort skruvarna som håller kuggremshjulet till VVT-enheten.
Tryck dit VVT-enheten/kuggremshjulet på kamaxeln.
Sätt dit centrumskruven som håller VVT-enheten till kamaxeln. Dra åt något.
Vrid VVT-enheten moturs till stopp.
Lossa centrumskruven.
Lägg dit övre transmissionskåpan.
Vrid kuggremshjulet medurs tills skruvarna vid de ovala hålen står i ändläge.
Fortsätt vridningen medurs tills kuggremshjulets markering står 1 kugg innan markeringen på övre transmissionskåpan.
Obs! Ingen vridning moturs får ske vid denna procedur!
Kontrollera:
Kontrollera att kuggremshjulet fortfarande står i sitt ändläge vid de ovala hålen.
Dra åt VVT-enhetens centrumskruv med 120 Nm.
Kontrollera att inte VVT-enheten roterar under åtdragningen.
Sätt dit centrumpluggen. Dra åt med 35 Nm.*
av Matthew
Jo, fick samma info från vadis, så det blir väl å jobba med detta ikväll får vi se !

Bild

Bild

Byte av 20 st ventiltätningar, tog hela kvällen. De gamla tätningarna de trillade nästan sönder, bara man tittade på dem.
Bild

Ventilknaster
Bild

Ny ventiltätning ditsatt.
Bild

Alla avgasventiler slipades in, då ytan på vissa ventiler inte var så fina. På insugssidan såg det fint ut.
Bild

//Matthew
Användarvisningsbild
av camaro69
Det uppskattas verkligen, när kompetenta människor lägger ut bilder, och för en dialog kring arbetets fortskridande.

Mycket kompetent och bra jobbat grabbar, Matthew och pettson. :-)-) :D

Hoppas vi får följa det sista. :wink:
av Matthew
camaro69 skrev:Det uppskattas verkligen, när kompetenta människor lägger ut bilder, och för en dialog kring arbetets fortskridande.

Mycket kompetent och bra jobbat grabbar, Matthew och pettson. :-)-) :D

Hoppas vi får följa det sista. :wink:

Ojoj....kompetent, jo jag tackar :)

kul att ni gillar bilderna osv och det känns bra när man får positiv respons :-)-)

Bjuder på lite mer bilder, fick besök av frugans brorsa igår och var bra att få resonera lite kring kamaxelprobelmatiken.

Nedan ser ni ett egettillverkat kamaxel verktyg, som håller dessa på plats i ena änden, då kamaxlarna måste "bindas" fast i ventilkåpan innan återmontering mot topplocket. Rep.handboken hade tips på hur man gjorde dettaverktyg, bara att rota i skrotlådan efter lämpliga ämnen (vinkeljärn mm), kapa till å svetsa ihop. Monterade även en gängad stång med mutter så att inte låsningsverktyget kunde fall bort när man som minst anar det...(sticker ut nederst i bild)

Bild

Andra änden på ventilkåpan och kamaxlarna, där bands de fast med ståltråd

Bild

Ventilkåpan monterad och bultar dragna med 17nm
Bild

Annan vinkel
Bild

Bild

Bild

Nu återstår det att montera ny kamrem och montera tillbaka växellådan på motorn....

Hadä !

//M
av *pettson*
Ett tips till är att ta lite vit färg och lägga på vevaxeldrevets markering och sen lägga ytterligare lite färg på markeringen på oljepumpen. Inte för det spelar roll just nu då det är extremt enkelt att se markeringarna. Men det är alltid kul att tänka inför framtiden. Gillar din ventilfjäderbåge? Vart har du inhandlat denna?
av Matthew
*pettson* skrev:Ett tips till är att ta lite vit färg och lägga på vevaxeldrevets markering och sen lägga ytterligare lite färg på markeringen på oljepumpen. Inte för det spelar roll just nu då det är extremt enkelt att se markeringarna. Men det är alltid kul att tänka inför framtiden. Gillar din ventilfjäderbåge? Vart har du inhandlat denna?

Ventil bågen inhandlades på Swedol, den är väldigt bra, då den är ledad i båda ändarna...

Nu blir det lite lugnt ang mekandet, då familjen utökades igår med ytterliggare en son !

//Matthew
Va ?! Låter du barnafödsel hejda dig ? Skojar bara. Grattis till lille grabben ! :D

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]