- lör 05 jul 2008, 00:15
#202740
Först av allt så utbildar jag inte däckmontörer eller för den delen elever som ska leva på att utföra jobben ifråga. Men en sann mekaniker ska kunna det mesta inom gebitet så att han får en känsla för sitt jobb som han utför. I mindre verkstäder så får han göra såna här jobb i större får han antagligen inte gör dom. Jobb som dom för övrigt får ragga själva.
Antingen används anliggningsytan precis innanför yttersta punkten på fälgarna eller så används just yttersta punkten. Det finns olika distanser att fästa på fälgarna. Men huvudregeln är ju längre ut ju bättre.
Här är en bil uppsatt. Tog bort elevens ansikte då jag inte bett honom om tillstånd för att publicera honom här. Du ser hur anliggningen ser ut på just dessa fälgarna här.
JH skrev:Nog vet jag vad Biltema går för. Om vi håller oss till framvagnen på 850 så har jag bara erfarenhet av krängningshämmarstaget (förutom bromslangar som saknade distanser). Om jag inte minns fel så är själva staget grövre vilket ger extra belastning på "klipsen" på ABS-kablarna. Funkade förvisso att snäppa på, men hur länge håller klipsen?Intressant tes du har. Hur gör du för att vara säker på att inte framvagnen går lite parallellt med bakvagnen utan att alltid mäta mot centrumlinjen? 4 spår i snön är inte så skojjigt även om den går rakt.
Grader/minuter/vinklar går att direkt översätta till mm på t ex fälgkant. Det finns väl svårare saker än att mäta t ex 2mm ± 0,5mm mot t ex fälgkanten. Toe på styrbara hjul ställs alltid mot varandra då detta alltid fördelas lika på båda sidor vid körning. Däremot kan man ställa detta mot centrumlinjen för att få ratten rak. Det är alltså viktigare att få bussningarna lika på båda sidor än en hjulinställning. Och om nån tidigare monterat dessa snett så blir det väl +2000:- för demontering av bärarm...
Vad tycker verkstäder om att folk börjar hänga där och studera hur seriösa de är...? Visst kan jag väl lämna in för hjulinställning om jag tycker att det behövs, men risken är uppenbar att det blir sämre än innan. Hjulinställningar brukar ju utföras av däckverkstäder. De har ju inte ens hört talas om momentdragning (t ex momentstavar) av fälgbultar. Eller att se till att hjulen är någorlunda rena före balansering. Eller att balanseringsmaskiner ska kalibreras.
Precision för hjulvinklar. Specen gäller nya bilar. På en gammal bil med mjuka bussningar/fjädrar borde man kanske ha andra vinklar. Sen är det också en smaksak hur man vill ha bilen (stabil kontra direktstyrd, etc). Om jag inte minns fel så ska vissa Audi hellre ha toe-out än toe-in fram. Det viktiga är alltså att toe håller sig inom såna gränser att däcken inte slits snett (vore intressant att veta hur känsligt detta är) och att alla vinklar är lika på båda sidor så att bilen inte drar snett.
Förstår att du vill ha kunder till dina elever...
En sak jag undrat över är vad på hjulen som hjulinställningsutrustningar har som mätyta (fälgkant, bultskallar, upphöjning på fälgen?). Man verkar inte demontera hjulen?
Först av allt så utbildar jag inte däckmontörer eller för den delen elever som ska leva på att utföra jobben ifråga. Men en sann mekaniker ska kunna det mesta inom gebitet så att han får en känsla för sitt jobb som han utför. I mindre verkstäder så får han göra såna här jobb i större får han antagligen inte gör dom. Jobb som dom för övrigt får ragga själva.
Antingen används anliggningsytan precis innanför yttersta punkten på fälgarna eller så används just yttersta punkten. Det finns olika distanser att fästa på fälgarna. Men huvudregeln är ju längre ut ju bättre.
Här är en bil uppsatt. Tog bort elevens ansikte då jag inte bett honom om tillstånd för att publicera honom här. Du ser hur anliggningen ser ut på just dessa fälgarna här.
