Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dålig passform på feritta ?:-/ låter konstigt.Eller var det amatörer som ej kunde montera?
Mitt billiga simons sportsystem passade rakt av utan problem :D
Sen har jag för mig att rostfritt kan ge ett lite annorlunda ljud ?:-/ Rätta mig gärna någon om jag har helt fel ;-//
Ok, har nu avverkat någr mil.
Det låter betydligt mer än orginal. Blir som ett resonans ljud vid typ 1600-1700rpm.
Rätt störigt faktiskt. Ångrar som fan att jag inte köpte ett "vanligt".
Kollar man på ljuddämparen så är orginal dubbelt så stor. Så det är ju självklart att den inte kan dämpa lika mycket, när ferrita är hälften så stor.
Funderar på att kolla hur det fungerar att reklamera.
Eriko skrev:Ok, har nu avverkat någr mil.
Det låter betydligt mer än orginal. Blir som ett resonans ljud vid typ 1600-1700rpm.
Rätt störigt faktiskt. Ångrar som fan att jag inte köpte ett "vanligt".
Kollar man på ljuddämparen så är orginal dubbelt så stor. Så det är ju självklart att den inte kan dämpa lika mycket, när ferrita är hälften så stor.
Funderar på att kolla hur det fungerar att reklamera.
Var det verkligen så illa, inte roligt alls hoppas det går att reklamera då jag var med och tipsade om dem =/

Enligt "försäljaren" som var på en stor mässa, skulle det knappt vara någon skillnad alls. där ser man hur fel han har.

tycker du oväsendet är värt dubbla kostnaden och kanske byte om några år igen?
hade varit kul att höra hur det låter i kupen, samt utvändigt. du har inte möjlighet att spela in?
Testade att spela in med mobilen, men det blev ingenting.
Har pratat med Ferrita, som är mkt. tillmötesgående.
Ska avvakta lite för att köra in det ordentligt. Dämpullen ska tydligen ligga i påsar som sen förbränns så att ullet ska fylla ut. Nåt med transporten och miljön, om jag förstod det rätt. Ska återkomma nästa vecka för att se om det blir bättre.
av *pettson*
Eriko skrev:Testade att spela in med mobilen, men det blev ingenting.
Har pratat med Ferrita, som är mkt. tillmötesgående.
Ska avvakta lite för att köra in det ordentligt. Dämpullen ska tydligen ligga i påsar som sen förbränns så att ullet ska fylla ut. Nåt med transporten och miljön, om jag förstod det rätt. Ska återkomma nästa vecka för att se om det blir bättre.
Alla avgassystem har en inkörningsperiod precis som dom sagt. Bara för att dämpningen ska lägga sej tillrätta.. Sen har du troligen ändå en annan klang då de är rostfritt..
Eftersom det varit semester så har det dragit ut på tiden.
Men om det är av intresse för någon, så kan jag uppdatera er lite ang. vad som hänt.

Har varit hos en aukt. Ferrita montör, och dom har kollat och lyssnat. Jag trodde att dom skulle säga typ:
-"Nä.... det låter inget, så låter dom orginal också."
Men han sa direkt när jag kört typ 200m -"Ja, jag hör det, jag ska ta upp det med Ferrita och återkomma"
Så det känns jäkligt skönt att det inte bara är jag som har inbillat mig att jag är petig,gnällig och allmänt en jobbig kund.

Där är vi nu, så vi får se vad som händer.
Liten uppdatering.
En ny ljuddämpare ligger och väntar på att monteras på.
Dom misstänker väl att det blivit något produktionsfel i just min ljuddämpare.
Ska bli intressant att se om det hjälper.
Hoppas det, för det hade varit trevligt med ett tyst rostfritt.
av Eriko
Jaha, då har bilen varit hos en aukt. ferrita montör.
Efter många timmars jobb, så hittar man inte någon förklaraing till resonansljudet.
Allting sitter ok, inget ligger emot. Dämparna var ok osv. Det man gjort är att man släppt system för att ta bort ev. spänningar och att det blivit lite bättre.
Resonansljudet finns kvar, men inte riktigt lika mycket.
Verkar inte som det kan bli riktigt bra.
Bilen låter forfarande betydligt mer än den gör med orginal systemet.
Ska köra lite mer och se hur jag upplever det.
Jag vill ju gärna ha rostfritt, men inte till vilket pris som helst (eller ska jag kanske säga inte till vilket ljud som helst)
Alternativet är ju ett orginal, eller en billig kopia som behövs bytas efter ett tag.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]