Sida 3 av 3

Re: Byta inre styrled

Postat: fre 20 sep 2019, 22:43
av gubbstrutt
@Erik Å, Som jag tolkar det här har du gjort en egen framvagns inställning?

Re: Byta inre styrled

Postat: fre 20 sep 2019, 23:05
av Erik Å
Toe mäter jag upp med mitt träplank-C och skjutmått, nu har jag 2.5mm skillnad i avstånd mellan fälgframkanter och fälgbakkanter (15" fälgar, radie 210mm). Har jag gjort min trigonometri rätt så blir det 20 bågminuter (total) toe-in eller 10 bågminuter individuell toe-in. :-D Haynes säger 20' (ospecificerad, det måste rimligtvis vara total toe-in)
Camber, Caster och KPI förutsätter jag är rätt för de kan jag varken mäta eller justera. Ackermann borde bli rätt när styrlederna är lika långa :-D
Toe på bakaxeln ligger nästan exakt på noll

Re: Byta inre styrled

Postat: fre 20 sep 2019, 23:10
av gubbstrutt
Inte dåligt det där har läst igenom hela tråden,

Re: Byta inre styrled

Postat: fre 20 sep 2019, 23:18
av Erik Å
Nu övergår jag till slitagemätning med silvertejp, det funkar faktiskt sk*tbra :-) Ger indikering innan man har snednött däcken

Re: Byta inre styrled

Postat: fre 20 sep 2019, 23:20
av gubbstrutt
@Erik Å, Det ska jag testa med :-)

Re: Byta inre styrled

Postat: lör 21 sep 2019, 15:23
av 800serien
Fick en liten fundering om styrväxlar när jag läste tråden, är det någon skillnad i kvalité mellan SMI och TRW styrväxel på P80?

Re: Byta inre styrled

Postat: lör 21 sep 2019, 19:58
av Erik Å
Ingen aning, båda fabrikaten har uppenbarligen passerat Volvos kvalificeringsprovning eftersom de användes parallellt i produktionen.
Men det hindrar ju inte att det ena fabrikatet kan vara bättre än det andra :-)
Lite lustigt, jag noterade att ytterstyrlederna på min bil är märkta TRW trots att den har SMI styrväxel (TRW och SMI har olika gänga på innerstyrledens tapp) Så tydligen har TRW tillverkat SMI-kompatibla ytterleder! Utan att kräkas.. ja det vet man ju inte :-D