- sön 16 sep 2007, 18:42
#132994
Helt riktigt följ anvisningarna i länken http://forum.nordicr.com/viewtopic.php?t=4082 .
I AW 50-42le och Aw 55-50sn sitter filtret inne i lådan och kan bara bytas genom en demontering av växellådan.
När filtret börjar bli igensatt så kan ett "pipande/vinande" ljud höras vid gaspådrag i läge P och N.
När det är såpass igensatt att inte tillräckligt med olja kan passera slutar bilen att driva. den slår inte sönder planeten eller lådan.
(däremot kan man få en tryckminskning som kan resultera i hopbrända lamellpaket.)
Oljepumpen kan även ta skada.
Om Lamellpaketet är ihopbränt i tex direktdrum ¨går bilen framåt i alla växellägen.(även i N och R)
I AW 50-42le och Aw 55-50sn sitter filtret inne i lådan och kan bara bytas genom en demontering av växellådan.
När filtret börjar bli igensatt så kan ett "pipande/vinande" ljud höras vid gaspådrag i läge P och N.
När det är såpass igensatt att inte tillräckligt med olja kan passera slutar bilen att driva. den slår inte sönder planeten eller lådan.
(däremot kan man få en tryckminskning som kan resultera i hopbrända lamellpaket.)
Oljepumpen kan även ta skada.
Om Lamellpaketet är ihopbränt i tex direktdrum ¨går bilen framåt i alla växellägen.(även i N och R)