Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AutoTransmission
Helt riktigt följ anvisningarna i länken http://forum.nordicr.com/viewtopic.php?t=4082 .

I AW 50-42le och Aw 55-50sn sitter filtret inne i lådan och kan bara bytas genom en demontering av växellådan.

När filtret börjar bli igensatt så kan ett "pipande/vinande" ljud höras vid gaspådrag i läge P och N.

När det är såpass igensatt att inte tillräckligt med olja kan passera slutar bilen att driva. den slår inte sönder planeten eller lådan.
(däremot kan man få en tryckminskning som kan resultera i hopbrända lamellpaket.)
Oljepumpen kan även ta skada.
Om Lamellpaketet är ihopbränt i tex direktdrum ¨går bilen framåt i alla växellägen.(även i N och R)
Användarvisningsbild
av uno83
Vet ni nåt ställe där man kan köpa en stor tomdunk (20-25L) att tappa ut oljan i? Spann blir nog söligt om man ska försöka frakta det till nån miljöstation...
av *pettson*
uno83 skrev:Vet ni nåt ställe där man kan köpa en stor tomdunk (20-25L) att tappa ut oljan i? Spann blir nog söligt om man ska försöka frakta det till nån miljöstation...
prova ICA här i stan har iallafall ICA maxi
Användarvisningsbild
av uno83
Visst ja, vintillbehören. Tänkte inte på det.

Är Biltemas Dexron III kass eller? Såg att den var billig, även om man måste köpa många flaskor...
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Är väl lite inofficiellt rekommenderat av Volvo att man spolar/byter olja i lådan på sina automater var 8.000e mil.

Har lådan gott långt och börjat krångla...finns det en risk att problemen blir värre efter oljebytet. Det har jag fått bekräftat av Volvomekaniker.

Någon här på forumet har även varnat för att om man byter olja efter typ 15.000 mil (om man aldrig bytt innan) så löser det upp smuts och annat och gör att lådan kan börja läcka när packningar luckras upp. Detta har jag dock inte fått bekräfat att skulle stämma när jag talat med Volvos mekaniker som jobbar med automatlådor.
av Addict
bailey skrev:Man kör motorn hela tiden under oljebytet
Näe, för man kan inte hälla tillbaks ny olja i samma hastighet som lådan pumpar ur oljan.

Jag startade och stängde av min bil massvis med gånger utan problem...
Användarvisningsbild
av uno83
Ingen som hade några erfarenheter eller åsikter om Biltemas Dexron III? Verkar dessutom som att de har två olika (36-340 och 36-341), men jag har inte riktigt kommit fram till vad skillnaden är. Är Agrols olja bra?
av apradar
Hej jag har också tänkt att spola min automat, tänkte kolla om någon vet om statoils Transway DXIII är en vettig olja att använda i automaten?

http://www.statoil.se/mar/LU/STO00131.n ... DX_III.pdf

Jag har företagskort där och funderade på att slippa betala för 20liter olja :) men man vill ju inte hälla i något som sabbar automaten bara för man är snål, en ny automat är ju dyrare än olja.
av Addict
uno83 skrev:Ingen som hade några erfarenheter eller åsikter om Biltemas Dexron III? Verkar dessutom som att de har två olika (36-340 och 36-341), men jag har inte riktigt kommit fram till vad skillnaden är. Är Agrols olja bra?
Med tanke på att Agrols olja används i traktorer värda flera miljoner så tyckte jag att jag med gott samvete kunde använda den i min bil.
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]