Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1077622
Hilmer skrev:
MickeM skrev: Korrekt, men det är en FÖRDEL att göra med redan demonterad knut!
Det är också betydligt enklare med demonterad AXEL fäst i skruvstycke på stadigt bord, än på plats i bilen. (Absolut enklast på isärtagen stående knut, givetvis)
Detta med andemeningen att man bör passa på att byta en risig ring, när axeln/knuten ändå är demonterad för damskbyte eller dyl. (TS säger sig ha demonterat, dock inte i vilken utsräckning)

Det går att göra detta med komplett axel i bilen, precis som jag sa, men det är bökigare.
Jag demonterade komplett felfri axel på förarsidan och fäste den stadigt i skruvstycket, hellre än att uslas på plats. (jag har ändå billyft)
Med bilen hissad lätt lutande kommer ingen växellådsolja ut.

Naturligtvis kan man rusa och köpa sig ett specialverktyg för detta jobb, som man som "normal" privatperson kanske gör en/två gånger i livet, när det fungerar att knacka dit den med hjälp av lite värme och den gamla ringen, men det är bara min egen synpunkt.

Limmets tänka funktion är sannolikt inte premiärt att fösta, utan troligen att täta mot fukt, som ev kan spränga sönder nya ringen, men det har inte inträffat på någon av de 8-9st jag bytt åt släkt och vänner under åren.
Det är rost som tar dom.

"Lim är inte fel" kan man väl sammanfatta det.,
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är inte detta specialverktyg nödvändigt, men det står med i arbetsbeskrivningen för arbetet och det var därför som jag skrev så som jag gjorde.

I detta fallet sitter ju drivaxeln kvar på bilen och är dessutom höger sida och då menar jag att det är bättre att fixa det med drivaxeln på plats.
Om man rengör ordentligt så behövs det inte nån större kraft för att pressa ringen på plats och då sparar man tid och arbete jämfört med att demontera hela drivaxeln, vänster är väl sin sak men jag anser det inte vara försvarbart att demontera höger sida.

Ringarna ska ju limmas med sk metallim enligt rep-handboken, om det vore främst för att täta mot fukt finns det väl bättre produkter att använda tycker man!?
Men jag förstår hur du menar med tanke på hur ringarna brukar se ut, de är ju i de flesta fall sprängda utåt till följd av rostangrepp i skarven.
Nu har jag aldrig skruvat med drivaxlar och knutar, på den här bilmodellen. Men inom kort så ska jag göra det. Jag trodde att höger och vänster knut, satt monterade likadant på höger och vänster axel. Men när jag läser ditt inlägg så låter det som att det är skillnad.. Förklara gärna lite mer ingående kring detta....
#1077630
Fritzell skrev:Höger drivaxel är mycket längre och sitter via ett stödlager.
Det känner jag till, men den yttre knuten plockar man väl bara bort från axeln? Trodde den satt på plats med en låsning..
#1077699
PetEri skrev:
Nu har jag aldrig skruvat med drivaxlar och knutar, på den här bilmodellen. Men inom kort så ska jag göra det. Jag trodde att höger och vänster knut, satt monterade likadant på höger och vänster axel. Men när jag läser ditt inlägg så låter det som att det är skillnad.. Förklara gärna lite mer ingående kring detta....

Det går att demontera separat, men det är både smutsigt och väl infettat så själv står jag ogärna och fibblar med låsningen på plats utan demonterar hela drivaxeln så man kommer åt ordentligt och ser vad man håller på med så man t ex inte riskerar att dela på själva knuten eller nåt liknande som kommer att sabba resten av den dagen. ;)
Det är dessutom lättare att förhindra att smuts kommer in i knuten om man har den på bänken.
#1077704
Som en liten notis kan jag nämna att jag inväntar ABS-problem: Mina ringar ser helt runda ut, alla "dalar" är fyllda av rost och lera, ser det ut som. Det har sett ut så ganska länge, men det ska bli spännande att se hur länge det funkar!
#1077705
taxi skrev:Som en liten notis kan jag nämna att jag inväntar ABS-problem: Mina ringar ser helt runda ut, alla "dalar" är fyllda av rost och lera, ser det ut som. Det har sett ut så ganska länge, men det ska bli spännande att se hur länge det funkar!
Om du lyfter upp bilen, fullt rattutslag så kommer man åt att rensa med en mejsel på kransen.
Det har jag gjort på några bilar där det blivit felkoder, sen har det funkat igen.
Så länge kransen i övrigt är hel och det bara handlar om smuts och rost i spåren som du beskriver det så funkar det.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]