Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Bjornn skrev:Kan varna dig för att det ofta är problem att lossa den bakre stötfångaren på dessa bilarna.
Det sitter 2st bultar under som går rakt upp igenom balkarna, ibland är svetsmuttern ovan balken lös eller lossnar när man försöker skruva ur bulten.
Det är omöjligt att hålla emot muttern ifrån ovansidan.

Det enda sättet att få bort balken då är att försöka lossa stötfångarplasten utan att ta bort balken, har sj gjort detta så det går iallafall.
När man tagit bort plasten och frigoliten då sitter det 4st bultar i 4kantsbalken som man ser i ändarna av balken om man lyser in.
Dessa kommer man åt genom att mäta och märka upp var de sitter på utsidan av balken.
Man får sedan ta upp stora hål med en hålsåg.
Efter detta så kan man lossa de 4 skruvarna och balken.

Det sitter 2st järnbeslag som håller fast balken i chassit. Dessa är oftast i dåligt skick och behöver oftast bytas då man lossar stötfångaren. Så det är inte fel att köpa dessa ifrån Volvo innan man påbörjar arbetet, de är inte så dyra.

Tänk på att du måste ha monteringsanvisningen med dig till bilprovningen om du monterar en krok på en bil som ej havt förrut.

Om bilen havt krok förrut så brukar bultar och muttrar va i eländigt skick, så det kan behövas värmas och skäras för att få bort en gammal dragstång.

Inga problem att få bort bultarna i konsollerna det är bara att ta fram vinkelslipen och kapa av bulthuvut sedan böja ur stötfångaren med krokbalken, oftast brukar konsollerna vara upprostade. När jag monterar drag på 850 brukar jag alltid byta dessa konsoller.

Sedan med monteringsanvisningen behöver man INTE ha med om man monterar Volvo originaldrag.
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag monterade Volvos demonterbara drag på min 854 Turbo 1994, då skulle det stoppas i förstärkningsbalkar bakifrån. Såvitt jag kan minnas (det är ju snart 19 år sedan!) gick det inte att stoppa in dem utan att ta ner stötfångaren.

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]