- mån 24 okt 2011, 18:26
Det är inget jag *tycker*
Det är nåt jag VET eftersom jag är en av dom i det här forumet som får ge ägarna dess feta nota efter jobbet.
Då ska du ha klart för dej att det är inte jobbet som är dom dyra pengarna, utan delarna återigen.
Det är bara lycksökare som TROR att man kommer undan med 40-50-60.000 mil på en personbilsmotor utan att det ska märkas eller synas på motorn.
Gör så att du slår ut vad du sparar på en 5års period i bränslepengar. Dra ifrån det du betalar mer i fordonsskatt varje år, för du tänkte väl inte fuska och lastbilsregistrera den?
Om du gör det är kostnaden ändå drygt tusenlappen högre om året än för bensinaren.
Se nu om pengarna som skiljer räcker till en pump a 15000 plus jobb?
Eller ett topplock a 32000 plus jobb? Eller för den delen kanske bara några småsaker som remskivan till aggregatremmen eller drevet till kamremmen som har som bonus att tacka för sej lite nu och då.
Dom kostar några tusenlappar stycket. Plus remsats då förstås.
Samt att du har en pumprem som ska bytas på halva intervallen för kamremmen.
Där ska också en dynamisk inställning göras om man är seriös. En del struntar ju i det naturligtvis men då är man inte intresserad av optimering och inte av sin förbrukning eller prestanda.
Hur du än gör, och hur du än vrider det är det ALDRIG lönsamt med en gammal diesel av 850 eller 70 serien.
Det kan gå jämnt upp och hålla sej till samma utgifter i snitt. Men aldrig att det blir billigare i längden om man äger bilen några år, inte med annat än TUR.
Hade bilen varit ny eller en ny motor som sagt eller åtminstone dokumenterat nyrenoverad inkl borrning. DÅ kan det börja löna sej.