- sön 31 jul 2011, 17:55
#551474
Hej!
För mig som amatör så gjorde jag som så här för att kolla om jag hade "fria luftvägar":
Jag tog loss röret (vid insuget) som går från oljeseparatorn till insuget och blåste i det när jag hade öppnat oljepåfyllningslocket och då kom luften ut där, sedan stängde jag oljepåfyllningen och drog upp oljestickan, då kom luten ut där och då tro jag att man har fungerande "luftvägar", det skall vara lätt att blåsa inget större motstånd. men kolla också så att det inte är tätt i den delen som röret går in i insugets gummidamask (det var min).
Vet inte om detta kan vara till hjälp men, det funka i fall på min gammla 850GLT-92:a
Jag har fått gjort rent oljesepatorn tidigare och då var den full av gamal beckade olja och även kanalen ner till oljetråget var helt gör tät, den gjorde jag rent genom att ta en stålband(sånt som sitter runt packade pallar ni vet) och klippa till det i lagom strolek och resnade loppet med den, sedan tog jag en tratt med slang som jag passade in i hålet till kanalen och skjölde rent med förtunning, därefter bytte jag olja och oljefilter.
Alternativet var att ta ner hela oljtråget för att komma åt kanalen underifrån vilket inte lockade mig.
Sedan om denna metod är bra eller mindre bra det får ni andra bedömma som kan detta bättre än en amatör som mig, den funka i alla fall för mig!
Mvh.
Kurten
För mig som amatör så gjorde jag som så här för att kolla om jag hade "fria luftvägar":
Jag tog loss röret (vid insuget) som går från oljeseparatorn till insuget och blåste i det när jag hade öppnat oljepåfyllningslocket och då kom luften ut där, sedan stängde jag oljepåfyllningen och drog upp oljestickan, då kom luten ut där och då tro jag att man har fungerande "luftvägar", det skall vara lätt att blåsa inget större motstånd. men kolla också så att det inte är tätt i den delen som röret går in i insugets gummidamask (det var min).
Vet inte om detta kan vara till hjälp men, det funka i fall på min gammla 850GLT-92:a
Jag har fått gjort rent oljesepatorn tidigare och då var den full av gamal beckade olja och även kanalen ner till oljetråget var helt gör tät, den gjorde jag rent genom att ta en stålband(sånt som sitter runt packade pallar ni vet) och klippa till det i lagom strolek och resnade loppet med den, sedan tog jag en tratt med slang som jag passade in i hålet till kanalen och skjölde rent med förtunning, därefter bytte jag olja och oljefilter.
Alternativet var att ta ner hela oljtråget för att komma åt kanalen underifrån vilket inte lockade mig.
Sedan om denna metod är bra eller mindre bra det får ni andra bedömma som kan detta bättre än en amatör som mig, den funka i alla fall för mig!
Mvh.
Kurten