Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Codriver
Uppdaterar med lite information.

Idag har jag rivit ner oljetråget. Det var väl i sig inte världens konstigaste jobb men så klart var motorfästet på höger sida nertill kollapsat och då blev det till att lägga en balk mellan skärmarna och hissa upp.
Nytt fäste kostade ju massor såg jag på nätet så med hjälp av farsan byggde vi dit en annan motorkudde i samma fästen.
Tillbaka till tråget så var det tätt i kanalen ner i tråget. Men vilken konstruktion med en krök längst ner som ju är som gjord för att stoppa upp skit så det fastnar. Ska se om jag får hjälp att köra tråget i en tvätt i morgon så man får bort en del skit. Jag har grovsanerat med lacknafta, pensel och stålborste. Men man vill ju komma åt bättre.
Skvalpplåtarna ser ju ut att sitta nitade så man skulle som vilja ha högtryckstvätt med ånga kanske för att komma åt. Vi får se vad det blir.

Återkommer när det är klart.
av *pettson*
höger fäste massor? tja.. nåstans runt 350spänn? Finns väl för 550 med, men å andra sidan byts dom sällan. Går ju att inhämta på en skrot. Vinkeln man får är superviktig så att inte drivaxelns innerknut blir felvinklad. Det ger en hel del vibrationer.
av Codriver
Om någon hittar till en AWD för 350:- är ni välkomna att tala om var.

Vi har i alla fall byggt ett fäste och hamnade rätt nära på höjden. Kanske 3-4mm högra än originalet. Med tanke på att det tidigare hängde ner med kanske 30mm borde det i alla fall vara en förbättring i sammanhanget.

Edit:
Det är detta fästet det handlar om:
http://www.skruvat.se/Motorfaste-P12305.aspx
av *pettson*
Codriver skrev:Om någon hittar till en AWD för 350:- är ni välkomna att tala om var.

Vi har i alla fall byggt ett fäste och hamnade rätt nära på höjden. Kanske 3-4mm högra än originalet. Med tanke på att det tidigare hängde ner med kanske 30mm borde det i alla fall vara en förbättring i sammanhanget.

Edit:
Det är detta fästet det handlar om:
http://www.skruvat.se/Motorfaste-P12305.aspx
Dom kostar 30,46 dollar vilket gör hiskeliga 201spänn plus frakt. Frakten tar ytterligare 30 dollar vilket då gör totalt: 400spänn.. det trista är att det kan ta 1-4 veckor att få fästet. Det vanligaste är en vecka.
http://www.ipdusa.com/
av Codriver
Då kommer jag med fler dumma frågor. Men ni får stå ut då jag är novis på både moderna Volvo och turboaggregat.
:oops:

På länkad bild har jag numrerat tre slanganslutningar på turbon. För att kontrollera om mina märkningar innan bytet har fungerat vill jag gärna att ni förklarar vad respektive slang har för verkan i turbon samt var de ska sitta kopplade.

http://www.nozero.se/Bilder/turbo.jpg
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Codriver skrev:Jag tackar ödmjukast för tipset!
Man åker inte på några tullavgifter eller så?
Handlar du från IPD så får man tulla för det. 25% på totalsumman på det du handlat och frakten.

Slangarna är:

1: Anslutning på kompressorhuset. Kopplas till uttag nummer 3 via magnetventilen.
2: Avlastningsventil, eller "dump" om man så vill.
3: Wastegate, styr ladtrycket
av Codriver
Och 2:an går då åter till slangen mellan LMM och turbon? Så kallad återcirkluerande dump om jag fattat rätt?
Magnetventilen som nämns i inlägget ovan vilken funktion har den?

Om jag nu får oljespill i turbohuset. Alltså insugssidan trots regjord vevhusventilation hela vägen ner i tråget vad kan jag då ha för bekymmer?

Det går ju en grövre slang från vevhusventilationen på framsidan av motorn till slangen mellan LMM och turbon. Där sitter även en mindre slang och det verkar vara någon form av elstyrd ventil. Hur är det tänkt att fungera?

Finns det någon manual eller beskrivning för de här delarna/funktionerna? Online helst eller ska jag köpa en Haynes-manual?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Codriver skrev:Och 2:an går då åter till slangen mellan LMM och turbon? Så kallad återcirkluerande dump om jag fattat rätt?
Magnetventilen som nämns i inlägget ovan vilken funktion har den?

Om jag nu får oljespill i turbohuset. Alltså insugssidan trots regjord vevhusventilation hela vägen ner i tråget vad kan jag då ha för bekymmer?

Det går ju en grövre slang från vevhusventilationen på framsidan av motorn till slangen mellan LMM och turbon. Där sitter även en mindre slang och det verkar vara någon form av elstyrd ventil. Hur är det tänkt att fungera?
2:an ansluts till insuget. Återcrkuleringen sker inuti turbo med dessa ventiler som är integrerade.

Magnetventilen styr hur wastegaten styr laddtrycket.

Behöver inte vara några bekymmer. Det kommer alltid olja från vevhusventilationsgaserna. Den hamnar i inloppsröret och lite i turbon.

Det är ingen elstyrd ventil. Det är en liten värmare som ska se till att vevhusgaserna inte fryser.

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kinetic,[…]