Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
Jag köpte en ny oljefälla på Volvo istället för att rengöra men annars kanske du kan prova med diesel?

Angående kanalen ner till tråget så kan du ta t.ex. ett buntband och peta med så att det är fritt hela vägen ner till oljan alltså att du får olja på slutet av buntbandet. Vill man vara riktigt pedantisk så gör man som marlboromannen säger och plockar ner tråget men det är inte nödvändigt.
Användarvisningsbild
av taxi
Om jag minns rätt så rekommenderade Pettson en 13-borr så att man liksom inte petar ner skiten?
av *pettson*
taxi skrev:Om jag minns rätt så rekommenderade Pettson en 13-borr så att man liksom inte petar ner skiten?
13 borr används för hand så att man inte petar ned smutsen i kanalen i blocket, det sätter sej oftast i öppningen. OM kanalen verkar täppt finns ingen genväg. Att peta med tråd är dödfött.. Då SKA tråget ned och allt ska rengöras grundligt. Man kan bara lura sej själv genom att fuska..
av gltnils
Det skrivs mycket om vevhusventilation och jag undrar om detta är en svaghet/konstruktionsfel på S70 / V70? Har bytt och rengjort i min och det var mycket "gegga" i oljeavskiljare , rör och anslutningar. Satt ny avskiljare eftersom de inte går att få riktigt ren. Vad säger Volvo om rengöring / serviceintervall, någon som vet ? Eftersom problem med ventilation ställer till stora följdproblem. ??:-/
Användarvisningsbild
av Marlboroman
gltnils skrev:Det skrivs mycket om vevhusventilation och jag undrar om detta är en svaghet/konstruktionsfel på S70 / V70? Har bytt och rengjort i min och det var mycket "gegga" i oljeavskiljare , rör och anslutningar. Satt ny avskiljare eftersom de inte går att få riktigt ren. Vad säger Volvo om rengöring / serviceintervall, någon som vet ? Eftersom problem med ventilation ställer till stora följdproblem. ??:-/
Ja, det är lite av ett konstruktionsfel. Dels så kan det ju förvärras av dålig olja / långa bytesintervaller. Men ett stort bekymmer i sammahanget är att oljan inte blir tillräckligt varm för att vara självrenande utom när man "buskör". Till i år blir det nog en ny oljetermostat på 850in, då oljetempen varit väldigt låg om mätaren visar rätt tycker jag.

Enligt instruktionsboken till min 850 så ska första rengöringen ske vid 9000 mil och sedan var 4500:e.
av Geiger
Är oljefällan helt täppt, så är kanalen ner till tråget garanterat lika täppt - dvs riv ner tråget och rengör kanalen.
av *pettson*
Geiger skrev:Är oljefällan helt täppt, så är kanalen ner till tråget garanterat lika täppt - dvs riv ner tråget och rengör kanalen.
Notera att nedre kanalen som leder ned i tråget INTE är nån vevhusventilationskanal. Det är en återledning av ev motorolja som avskiljs när gasen kommer ut ur övre hålet. Bara den övre kanalen evakuerar vevhusgaser.
av Geiger
*pettson* skrev:
Geiger skrev:Är oljefällan helt täppt, så är kanalen ner till tråget garanterat lika täppt - dvs riv ner tråget och rengör kanalen.
Notera att nedre kanalen som leder ned i tråget INTE är nån vevhusventilationskanal. Det är en återledning av ev motorolja som avskiljs när gasen kommer ut ur övre hålet. Bara den övre kanalen evakuerar vevhusgaser.
Ja, det är riktigt, men jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra? Är oljefällan igensatt, är således returkanalen ner till tråget också det. Det var alltså ett tips för dom som ska byta oljefällan, att även kontrollera kanalen.
av *pettson*
Riktigt så var det inte.. det var en uppmaning då du skrev att kanalen ned till tråget garanterat är lika täppt. Det är så att låt säga 5 på 1000 är täppta ned i tråget, men det är med koks, aldrig sludge. Oftast är det dom som gått på riktigt dålig olja. Oljan har då blivit bränd och avlagrats i avskiljaren för att sakta men säkert ta sej nedåt och packa upp i kanalen. Det är ungefär som fin asfalt.
Just sludge är inte nåt problem nedåt tråget då blocket och oljan i tråget blir tillräckligt varm för att sludge inte ska kunna sitta där. Däremot är sludge ett problem i oljefällan på bilar som inte hinner få upp oljetempen såpass att ångorna håller avskiljaren varm, men det stannar där så att säga.
Naturligtvis är det inte nåt fel med att riva ned tråget om man vill vara seriös. Men det är alltså absolut inte nödvändigt bara för man funnit sludge. Så enkelt som att bara för oljefällan är täpp,t är inte returkanalen för oljan täppt likaså. Inte på långa vägar.
Därav mitt inlägg..
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw