- sön 07 feb 2010, 22:06
#376515
tja... du kan ju spänningsmäta vid givaren. Den utgår ifrån matning +5v med sjunkande utspänning från resistorn ju kallare det är.
Vid + 20 grader ska du ha 2,5 volt. Den har samtidigt 2500 ohm vid +20 grader. Värdet du mäter ändras alltså med din mät temperatur.
Du har ju inte så många alternativ hursomhelst..
Antingen har du tjuvluft så lambdasonden tror att den går för klent hela tiden. Den fetar då på för att kompensera. Inte helt ovanligt.
Naturligtvis kan det också vara ett ledningsfel. Dock ovanligt.
Eller så har du fel på sonden i sej, den reglerar åt det feta hållet hela tiden. Sånt händer men det är ovanligt.
Eller så har du problem med motortempgivaren som säger att bilen är kall hela tiden. Inte helt ovanligt.
Eller så har du problem med lufttempgivaren som säger att det är enormt många minusgrader hela tiden. Mycket vanligt.
Det finns inte många flera alternativ.
Vid + 20 grader ska du ha 2,5 volt. Den har samtidigt 2500 ohm vid +20 grader. Värdet du mäter ändras alltså med din mät temperatur.
Du har ju inte så många alternativ hursomhelst..
Antingen har du tjuvluft så lambdasonden tror att den går för klent hela tiden. Den fetar då på för att kompensera. Inte helt ovanligt.
Naturligtvis kan det också vara ett ledningsfel. Dock ovanligt.
Eller så har du fel på sonden i sej, den reglerar åt det feta hållet hela tiden. Sånt händer men det är ovanligt.
Eller så har du problem med motortempgivaren som säger att bilen är kall hela tiden. Inte helt ovanligt.
Eller så har du problem med lufttempgivaren som säger att det är enormt många minusgrader hela tiden. Mycket vanligt.
Det finns inte många flera alternativ.