Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

noniz skrev:Tja!
Hadde in min V70 -98 för ett tag sedan på volvo för service.
Då frågade jag vad skillnaden var på en nice price service och en vanlig vid 15000 mil.
Skillnaden var den att i nice price servicen som var någon hundring billigare så byttes inte tändstiften, och vevhusventilationen kollades och rengjordes inte!
Så kolla upp skillnaderna på dom olika servicealternativen när ni ska lämna in bilen
i en bas service ingår inga delar (förutom olja o filter) samma sak gäller i en fice price service.
nice prise är inte så specielt modell anpassad, o kan innehålla generella kontroller (kontrol kardan knutar o sånt som inte fins på framhjulsdrivna)
nice prise är biligare för att det är mindre anslagen tid mindre tid är det för att det är färre kontroller.

priset är alltid jämförbart med antalet kontroller... (man får vad man betaöar för)

det är alltså bäst för bilen & bilägandet att man tare ner bas service + slitage kontroll & den extra ditaljer som du ska byta för just dittt miltal
kostar ju en slant, men då får du ett problemfrit ägande
det där med kontroller måste vara individuellt mellan verkstäderna i sf för sist jag servade min så beställde jag nice price men mekanikern kom och hämtade mig i hallen där jag väntade och visade och påpekade brister.
givetvis ingick ju inte reperationer av dessa i servicen men det gör det ju inte i basservice heller.
Bogesunds bil i Ulricehamn var detta.

Claes
repratioener ingår aldrig i en ervice, deta gällar alla verkstäder & alla märken.

kontrollerna är exakt dom samma om det är bas service på en volvo verksta eller nice price på en volvo verksta. det är inget verkstan själv hittar på.

om verkstan själv hittar på en srvive så hittar som på et eget namn också !
CarMan skrev:repratioener ingår aldrig i en ervice, deta gällar alla verkstäder & alla märken.

mm precis som jag skrev
CarMan skrev:kontrollerna är exakt dom samma om det är bas service på en volvo verksta eller nice price på en volvo verksta. det är inget verkstan själv
hittar på.
givetvis får man väl hoppas att man får mer när man betalar mer även om det inte är någon regel :lol:
CarMan skrev:om verkstan själv hittar på en srvive så hittar som på et eget namn också !
nja namnet på denna var nice price men jag fick ju mer påpekat än att oljan var svart om du förstår vad jag menar, har du ingen mer exakt info om vad som skiljer, är kul att veta om man skall serva igen någongång.
detta är ju inget som verkstaden skyltar med nämligen då detta var ny info för mig, trodde niceprice service var ett annat namn på basservice och att den bara var billigare för att lura in kunder som vanligtvis inte hittar till volvo verksatden för att sedan erbjuda merjobb med att reparera anmärkningar.

Claes
om man vid en service ser att du har ett fel på en pryl så är man väll inte dumare an att man talar om det för dig. det kan ju ge merförsäljning. men du kan ju unte räkna med att du komer få mer kollat än vad du betalat för.

vad som ingår har jag inte i huvet på de olika servicarna på alla olika modeller. (jag har i an annan trån nånstans frklarat vad man kollar under en punkt på en service texten på protokollet var kontroll bromsar, antalat punketer på bara den texten var 10-15 stycken!
så det är för komplicerat att över föra all yrketkonskao i en tråd
Claes74 skrev:15 punkter på bromsar, skrev du fel nu eller? bifogat protokoll har 2 punkter med bromsar, 1 för pbromsfunktion och en för broms/bränsleledningar. vet ju att man kollar beläggens tjocklek oxå men hittar inte den punkten på lista.

http://www.volvojournalen.se/Service/Volvo3.jpg
det är ju just det som är så svårt att förstå bara för att man har et protkol så kan man itne serva alla bilar på sama sätt som en van mekaniker som servar dena bilmodell dagligen.

konroll bromsat är en liten ruta på ett protokoll men det du kollar är:
tjocklek på bromsbelägg.
om bromsbeläggen är lika slitna inner & ytter samt höger/vänster
tjocklek på broms skivan
rostytan eller andr skador på brols skivan
om skivorna är skeva
om bromsarna liggerpå
om bromsarna drar snett
om bromsslangarna är skadade
om bromsrören är skadade
om bromsrören sitter fast
om bromsvätskan har "normal" nivå
om bromspedalen är normalt stom för denna bilmodell
om bromspedalen har normal pedalreserv för denna bilmodell
om broms servon fungerar normalt

att bara kolla hur tjocka beläggen är o tro att man gör samma jobb som en verksta med kännedom om din bilmodell, är fel. (här har även albilsverkstäderna svårt att vara duktiga då man inte kan kunna allt om alla bilar)
jo visst men detta är ju inte punkter utan kontroller man gör av erfarenhet, finns ju ingen punkt som heter kontroll bromsar utan bara kontroll tjocklek belägg, kontroll broms/bränsle ledningar och kontroll/justering handbroms och det var ju dessa jag var intresserad av.
vilka rader på det protokollet används inte vid en niceprice på låt oss säga 15000 mil jämfört med en basservice.
vad jag vill komma med detta är ju att om det slarvas med kontroller för ni mekar får för litet tid tillgodo på nice price vs basservice så är det ju ändå verkstaden som står för de ev garantier som de ger efter en service, som tex att klossarna håller 1500 mil till.
Min niceprice service jag senast gjorde fick jag nämligen exact samma protokoll med fakturan som jag bifogade i länken.

menar du att detta bara delas ut utan att ha utfört kollen som protokollet visar när det är nice price?

Claes
CarMan skrev:
Claes74 skrev:15 punkter på bromsar, skrev du fel nu eller? bifogat protokoll har 2 punkter med bromsar, 1 för pbromsfunktion och en för broms/bränsleledningar. vet ju att man kollar beläggens tjocklek oxå men hittar inte den punkten på lista.

http://www.volvojournalen.se/Service/Volvo3.jpg
det är ju just det som är så svårt att förstå bara för att man har et protkol så kan man itne serva alla bilar på sama sätt som en van mekaniker som servar dena bilmodell dagligen.

konroll bromsat är en liten ruta på ett protokoll men det du kollar är:
tjocklek på bromsbelägg.
om bromsbeläggen är lika slitna inner & ytter samt höger/vänster
tjocklek på broms skivan
rostytan eller andr skador på brols skivan
om skivorna är skeva
om bromsarna liggerpå
om bromsarna drar snett
om bromsslangarna är skadade
om bromsrören är skadade
om bromsrören sitter fast
om bromsvätskan har "normal" nivå
om bromspedalen är normalt stom för denna bilmodell
om bromspedalen har normal pedalreserv för denna bilmodell
om broms servon fungerar normalt

att bara kolla hur tjocka beläggen är o tro att man gör samma jobb som en verksta med kännedom om din bilmodell, är fel. (här har även albilsverkstäderna svårt att vara duktiga då man inte kan kunna allt om alla bilar)
Men nu skojar du igen, bromsar är nåt alla bilar har och därmed nåt ALLA ska kunna om ALLA bilar.
Om du som mekaniker gör ditt jobb så..
*synar du av skivans tjocklek och allmänna skick samt slitagebilden. Vid behov mäts det. ( en del skivor har slitagevarnare och behöver ingen mätning, andra är kraftigt slitna och behöver inte nån mätning ändå).

*Bromsbeläggens kondition (tjocklek och skick).

*Kontrollerar att inga skador finns, inga läckage förekommer och att inget saknas.

*Du har dessutom tagit ett bromsprov.

*Provkörningen som avslutning.

Tar man inget bromsprov så skiter jag fullständigt i om man kallar sej orginalservice eller hassans hörna.
En service är inget värd utan bromsprovet. Det är det ENDA kvittot på att bromsarna gör det som tänkt under kontrollerade förhållanden, hur dom än ser ut.

EXAKT VAD är det du som *märkesmekaniker* kan se som ingen annan ser...?
Claes74 skrev:jo visst men detta är ju inte punkter utan kontroller man gör av erfarenhet, finns ju ingen punkt som heter kontroll bromsar utan bara kontroll tjocklek belägg, kontroll broms/bränsle ledningar och kontroll/justering handbroms och det var ju dessa jag var intresserad av.
vilka rader på det protokollet används inte vid en niceprice på låt oss säga 15000 mil jämfört med en basservice.
vad jag vill komma med detta är ju att om det slarvas med kontroller för ni mekar får för litet tid tillgodo på nice price vs basservice så är det ju ändå verkstaden som står för de ev garantier som de ger efter en service, som tex att klossarna håller 1500 mil till.
Min niceprice service jag senast gjorde fick jag nämligen exact samma protokoll med fakturan som jag bifogade i länken.

menar du att detta bara delas ut utan att ha utfört kollen som protokollet visar när det är nice price?

Claes

Jag som mekaniker får inte mindre för att det är en niceprice service. det är mindre tid på den service för att den går fortare att göra, då den har färre kontroller.
så det är ingen som slarvar bara för att det är billigare ut till kund.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?