Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrix
#153355
Fisketorp skrev:
ketto skrev:
Fisketorp skrev:Jaha då har man lärt sig något nytt då =P

Någon som kan förklara volvos AWD?
trode det var 4wd men det var det inte sa någon
utan mer avancerad for utav antispinn.

stämmer detta, somsagt kan någon förklara?

är det tillfredställande på vintern?
är det värt den extra summa som det kostar i dyrare reservdelar osv
jämtemot effektiviteten mot ren framhjulsdriven?

//Martin
En AWD är en AWD!
Funkar bra på vintern, är stabil när man kör över snösträngar på vägen i laglig fart (typ 90 km/h)
Är dyrare i reservdelar när de gäller drivlinan! Övriga slitagedelar till framvagn är samma pris!
Är det inte dyrare delar till exempel bromsskivor, klossar mm?
eller är det samma.

Ingen som har bra förklaring på hur awd fungerar.

//Martin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allhjulsdrift

Nej, bromsskivor/klossar är samma. Fördelen är drivning på alla hjulen vilket ger bättre grepp och acceleration. Nackdelen är högre vikt/bränsleförbrukning och en extra drivlina som kan strula. Speciellt de äldre Visco systemen har ofta problem.
Användarvisningsbild
av Nexus
#153363
Fördelen är drivning på alla hjulen vilket ger bättre grepp och acceleration.

Vid halt underlag då annars så är det sämre acceleration med samma motor som på en fwd. T e x V70 2,5T fwd 0-100 7,8sec mot en XC med samma motor 0-100 8,7 sec.
Fakta taget direkt från Teknikensvärld ALLA BILAR 98
Användarvisningsbild
av Phantom
#153480
grammse skrev:
Fördelen är drivning på alla hjulen vilket ger bättre grepp och acceleration.

Vid halt underlag då annars så är det sämre acceleration med samma motor som på en fwd. T e x V70 2,5T fwd 0-100 7,8sec mot en XC med samma motor 0-100 8,7 sec.
Fakta taget direkt från Teknikensvärld ALLA BILAR 98
Med AWD så greppar bilen bättre och främst då på is/snö så får du en hyfsad acceleration med mindre spinn. Men i och med att bilen är tyngre på grund av AWD så är accet sämre precis som grammse säger, då kraften ska driva fyra hjul istället för 2...om ni förstår resonemanget :)
av patrix
#153609
Phantom skrev:
grammse skrev:
Fördelen är drivning på alla hjulen vilket ger bättre grepp och acceleration.

Vid halt underlag då annars så är det sämre acceleration med samma motor som på en fwd. T e x V70 2,5T fwd 0-100 7,8sec mot en XC med samma motor 0-100 8,7 sec.
Fakta taget direkt från Teknikensvärld ALLA BILAR 98
Med AWD så greppar bilen bättre och främst då på is/snö så får du en hyfsad acceleration med mindre spinn. Men i och med att bilen är tyngre på grund av AWD så är accet sämre precis som grammse säger, då kraften ska driva fyra hjul istället för 2...om ni förstår resonemanget :)
Visst, med samma motor är det sämre acceleration förutsatt att motorn inte orkar sätta framhjulen i spinn på det aktuella underlaget. En extra drivlina ger ju ökad vikt och effektförluster.
Användarvisningsbild
av ketto
#153622
patrix skrev:
Fisketorp skrev:
ketto skrev: En AWD är en AWD!
Funkar bra på vintern, är stabil när man kör över snösträngar på vägen i laglig fart (typ 90 km/h)
Är dyrare i reservdelar när de gäller drivlinan! Övriga slitagedelar till framvagn är samma pris!
Är det inte dyrare delar till exempel bromsskivor, klossar mm?
eller är det samma.

Ingen som har bra förklaring på hur awd fungerar.

//Martin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allhjulsdrift

Nej, bromsskivor/klossar är samma. Fördelen är drivning på alla hjulen vilket ger bättre grepp och acceleration. Nackdelen är högre vikt/bränsleförbrukning och en extra drivlina som kan strula. Speciellt de äldre Visco systemen har ofta problem.
Fram är de samma skivor/klossar men inte bak!
Och ja, viscon är inte mycke att hurra över har ja märkt, men trots allt har ja varit nöjd me de, förutom att den pajade i januari i år! :cry:

Här är bättre info om Volvos AWD! (visco)
http://850r.dk/tpc/awd%20volvo%20850.pdf
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡