Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Georg
Hej igen.

Bra att Du fick ner spjällhuset.
Nu ska jag bara gissa eftersom jag egentligen inte vet, men om Du menar att det fanns olja i stora röret som ansluter till spjällhuset så hade jag också lite olja där och min gissning är att den kommer från turbon.
Den blir ju sliten efter ett tag och kanske läcker lite grann.
Sen har jag inte heller någon erfarenhet att rengöra vevhusventilationen, men jag skulle nog vara försiktig med att använda tryckluft för att rensa rör och sådanr. De där rören som ansluter till oljefällan är ganska klena och det är svårt att vara varsam med tryckluft. Kraften är stor och vips har man blåst sönder något.

Jag planerar att så småningom rengöra vevhusventilationen på min B5254T, men då får jag nog försöka riva insuget i allafall.

Ska bli spännande att höra resultatet av ditt mekande när Du monterat tillbaka spjällhuset.

Jag håller tummarna

Georg
av Diver
hahahahahahaha
Dags för en uppdatering! (Jag tror jag smäller av!)

Jobbade stenhårt igår kväll. Satte tillbaka spjället, åter med kylarfläkten + alla kontakter + slangar. Då var den delen klar. Sedan var det dags för båda länkarmarna! FYFAN. Hur i helv..... kan man placera skruvarna på detta sätt.
1. Motorn är i vägen så tre skruvar av åtta går INTE att byta. Sedan har man satt dit plåtbitar med stora hål i så att det är ett helv..... att ens lossa två av skruvarna. Sedan själva spindelleden????? Vad är det för fel på den gamla hedeliga lösningen med mutter på toppen??? Näääää. Den ena gick att ta loss, men den andra skruven var jag tvungen att banka på på för kung och fosterland för att få loss. Nåväl, att få dit dom nya länkarmarna var OK sedan. Så vid nio i gårkväll var jag klar. Körde ut bilen ur garaget och den verkligen SPANN. RPM nålen var lika stilla som en död hare, på ~900 RPM. In, tvätta av sig och lugna ner sig!(Jag som trodde allt var löst nu!!!!)
Imorse var det dags att åka till jobbet. Startade bilen och började köra lugnt. Efter 20m så började det låta och sedan efter några sekunder så började först ABS lampan att lysa, sedan antispinn för att sist men inte minst avrunda med den gula motor lampan! MIN LYCKA VAR FULLGJORD!!!!!!! Jag hade fått en gratis julgran i i bilen! TACK!
Bara att vända hem och ta Smarten till jobbet igen!
Har läst lite här nu. Skall väl först ta och öppna/stänga samtliga kontakter jag har haft loss. Om inte det löser det, så har jag säkert spräckt kuggkransen på en sidan. Jag bankade allt vad jag orkade där. Funkar inte det, så ör det väl Volov som gäller. (Lite orolig över den gula motorstyrningslampan, men det kanske är en kontakt! )

Några tips mottages gärna!

FA. OXÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
av Kena
Du verkar ha punkterat hjärtat på bilen, den förblödde nog på natten. En Volvo smeker man när man meckar med. Hör av dej när du vart till obducenten så får vi veta hur det gick.
av Georg
Det var ju kul att rengöringen av spjällhuset gav lyckat resultat med lugn och stadig tomgång.
Tråkigare att din andra operation inte gick lika bra.
Hoppas det är ett enklare fel, men om du ska kontrollera kontakterna igen så passa på att spreja dem med lite 5-56. Jag brukar göra det och det förebygger ärgning av kontakterna och gör det lättare att lossa dem vid ett annat tillfälle.

Georg
av Diver
Något att skratta åt kanske?

Kom hem nu. Var tvungen att åka hem tidigare för att försöka lösa problemet!
Åker upp på uppfarten och vad ser jag där?
Jo en "PÖL" i gruset plus sipprande spår neråt.
Det var ungefär vid pöl märket som mitt problem imorse uppstod!
Gick fram till pölen och tog upp en sten och luktade!
Hmmm. Lite grå sörjigt! luktade lite konstigt. Gick till volvon och tittade under. Nix, inget nytt läckage här. Öppnade huven och tittade på alla behållare. Nix igen. Bakaxeln? Nix, inget här. Tillbaka till pölen. Grävde mig ner lite. och tog lite sörja på fingrarna och luktade! Luktade skumt. Var nära att smaka lite, då jag kom på att det är Torsdag idag och sopbilen hade varit här! FYYYY!

hahahaha. Nä. Dags att felsöka!

:lol:
av Diver
OK. ABS felet hittat!
Kuggkrans krossad! Bra gjort Diver!

Se om tjejen är i närhetn av en Volvo butik. Har inte lust att byta hela knuten (Verkar som om det fins billiga på biltema, men nä. Tror inte det!

Ringde Volvo. 324 kronor. Nästan gratis!
Gött!
av Diver
Ha!
Äntligen tur med något.
Att ta loss drivaxeln från hubben var något av det lättaste jag gjort. Äntligen något från Volvo som var genomtänkt!
Så att det var lite skavt på abs givaren, men jag får hoppas att den klarat sig.
Nollade batteriet och hade bilen sedan på tomgång + lite gas i ca 3 minter. Elektronik lampan tändes inte längre. Hoppas den är släckt för gott!

"Väntar på den nya kuggkransen". Värst vad hon sölar idag!
av Georg
Spännande det här.......

Bättre än "Desperate housewifes" på tv.

Tänk på vad Du skriver bara (...värst vad hon sölar..).

Admin är alltid på hugget vet Du....

Georg
av Diver
Georg skrev:Spännande det här.......

Bättre än "Desperate housewifes" på tv.

Tänk på vad Du skriver bara (...värst vad hon sölar..).

Admin är alltid på hugget vet Du....

Georg
Klaffat och klart!
Julgranen har slocknat!
Alltså byta en sådan krans till det gör jag gärna.
Enda lilla kryxet var att veta hur långt man skulle ha upp kransen på axeln. Men det löste sig. (Vt ju inte hur noga det är/var.
Så allt fungerar.
Även den gula motorlampan har slockat sedan nollan. Det enda jag gjorde var att ta ut kontakten till luftmassamätaren (Om det är det som sitter på luftfiltret) och 5-56 den.

Nåja. Jag är NÖJD just nu.
Tack för all hjälp!

Verkligen sjysst!

MVH
Diver

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]