Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Addict skrev:
Larzan skrev:Hur ofta bör man byta oljan, finns det någon tumregel?

Hittar ingen sådan information i instruktionsboken eller i serviceboken.

Finns det något annat att tänka på, förutom att jag inte får använda någon annan olja än volvos som det står i instruktionsboken. Dessutom med "bold" text.
JAG tycker man ska skölja lådan med 6000 mils intervall vid "normal" körning. Oljan jag använt i min bil och i flera kompisars bilar är Agrols ATF Dexron III som kostar 800kr för 20L. Det går åt minst 10L för att skölja så jag brukar dela en dunk med någon. Kostar dig alltså 400kr var 6000:e mil!

Volvo tar 140kr litern för oljan... Där handlar man fan inte.
Var tycker du man bör handla? 800kr för 20 liter låter billigt.

Tål oljan kyla? Såsom vinterförfaring då den står still. borde väl göra det.
av Addict
Larzan skrev:
Addict skrev:
Larzan skrev:Hur ofta bör man byta oljan, finns det någon tumregel?

Hittar ingen sådan information i instruktionsboken eller i serviceboken.

Finns det något annat att tänka på, förutom att jag inte får använda någon annan olja än volvos som det står i instruktionsboken. Dessutom med "bold" text.
JAG tycker man ska skölja lådan med 6000 mils intervall vid "normal" körning. Oljan jag använt i min bil och i flera kompisars bilar är Agrols ATF Dexron III som kostar 800kr för 20L. Det går åt minst 10L för att skölja så jag brukar dela en dunk med någon. Kostar dig alltså 400kr var 6000:e mil!

Volvo tar 140kr litern för oljan... Där handlar man fan inte.
Var tycker du man bör handla? 800kr för 20 liter låter billigt.

Tål oljan kyla? Såsom vinterförfaring då den står still. borde väl göra det.
Agrol säljs av Granngården.
av Larzan
Har idag pratat med Bilias kundcenter, servicepersonal som består av avdankade gamla mekaniker.... "just kidding", nej faktiskt väldigt trevlig personal, och lyckades väl att få tag på på rätt person. Roligt samtal om automaten.

Har tydligen en AW42 i bilen och ska ha Dextron III i lådan, som ni lärde redan visste.

Men anledningen till at jag ringde dit var för att fråga varför de inte byter eller kontrollerar den och påtalar det för kunden innan större problem uppstår.

Svaret är. Det ingår nämligen inte i servicen. Endast yttre kontroll efter oljeläckage. Men jisses tänkte jag, det är ju som at skita i att kolla oljan och bytan den och köra tills den röda lampan talar om att det är något fel.

Finns igen skrivet att det ska bytas vid x-antal mil, utan en rekommendation har gått ut för något år sedan att vid 8000mil bör den kontrolleras. Inget mer.
Taxi var det skillnad på. Där fanns det en arbetsrutin att det ska bytas om det nu var 4-6-eller 8000mil kommer jag inte i skrivande stund ihåg.

Rekommendationen är: Så byt olja i automaten innan det är för sent. För att spara någon tusenlapp vartannat år, det är verkligen dumt.

Jag kommer att byta ofta på min automat, precis som jag byter olja väldigt ofta, kanske för ofta. Men bara för att det inte ska "skita" igen överallt.
av Larzan
Lägger till vad det står i Haynes ordagrannt.

"Om bilen används till taxikörning eller släpvagnsbogsering under längre tid bör oljan bytas var 64 000:e km"

I boken står det ju klart och tydligt att den ska bytas, till och med kilometerantal.

Även om det i detta fall innebar ex husvagnskörning eller taxi.
Men det är som sagt aldrig fel att byta i tid.
av Kena
Men varför påtalar/frågar inte Volvo om det vid service??? hur många sådana punkter finns det som man som lekman/kvinna ska fråga om isf???
Åsså heter det sen när något pajjar att det inte är servat enl. Volvos rekommendationer om bilen servats av utomstående.....sjukt.
av Larzan
Håller med, men man kan ju inte göra annat än fråga och serva efter boken.
av Larzan
Nya problem.
Oljan bytt, och efter bytet så ligger växlingarna på högre varvtal, minsta motlut så växlar lådan ned ett eller t.o.m. 2 steg,
Väldigt påfrestande tycker jag, för om man vill bara göra en liten hastighetsökning så växlar lådan ned för att sedan återgå.

Växlar jättemjukt, men hade inte räknat med varvtalsökningen :shock:
Förut så skedde växlingarna runt 2000 varv, medans nu så känns lådan tätstegad, och växlingarn sker närmare 3000 än 2000. Kan de ha gjort nån program änding samtidigt?
av Mikael G
Larzan skrev:Nya problem.
Oljan bytt, och efter bytet så ligger växlingarna på högre varvtal, minsta motlut så växlar lådan ned ett eller t.o.m. 2 steg,
Väldigt påfrestande tycker jag, för om man vill bara göra en liten hastighetsökning så växlar lådan ned för att sedan återgå.

Förut så skedde växlingarna runt 2000 varv, medans nu så känns lådan tätstegad, och växlingarn sker närmare 3000 än 2000. Kan de ha gjort nån program änding samtidigt?
Det är inte så simpelt så att man nollade adaptionen i samband med oljebytet?
av *pettson*
Mikael G skrev:
Larzan skrev:Nya problem.

Det är inte så simpelt så att man nollade adaptionen i samband med oljebytet?
Troligen gjorde man det plus att inslirningen inte är nollad.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.