Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak,
pol B3&B4 genererar dörr öppen, vilket tänder belysningen och ger då samtidigt dörrlägeskontroll för inbrottslarmet.

Hade jag haft en låskista jag tänkt slänga, i så fall hade jag slaktat den helt för att spåra upp vart mikrobrytarna går/hänger ihop, nyfiken :-D

En sak till, kontaktstyckena har numrering 1,2,3,4 i plasten.
Eftersom vä fram och hö fram har olika polnumreringar i Haynes, trodde jag de gick att lita på kontaktnumren, men vid översättningen av Haynes iom att de dessikerat en
högerstyrd bil, så har de rört till polerna, vid redovisning för våra vänsterstyrda.
Om det verkligen är så att A3/A4 manövreras av motordrevets läge som schemat antyder så borde följden bli att om drevet står fel (t.ex. pga trasig returfjäder) så kan motorn bli permanent bortkopplad.
Jaja, okej jag köper det. Motvilligt ;-)
Ah titta! Här ligger ju en vänster-bak kista med trött motor, ska bara leta upp min ching-chong multimeter :-D
Vi tar det enklaste först, det som Haynes kallar B3-B4 på enhet 210, låskista vänster bak.
Kretsen är noll ohm när dörren är öppen. Stänger jag låshaken och mikroswitchen vid pilen trycks in så blir denna krets högohmig.
De två andra stiften i denna kontakt används uppenbarligen inte.
Busenkelt :-D
kista1.jpg
kista1.jpg (335.53 KiB) Visad 54 gånger
Alright, vi tar den andra kontakten. Låskistan olåst denna gång dvs låsknoppen uppdragen. Låskroken går att öppna med handtaget på utsidan.
Inringade mikroswitchen är opåverkad, motorresistansen dyker upp mellan pinne hmm ska vi kalla dem A1 och A3. Pinne A4 är högohmig.
kista_olåst.jpg
kista_olåst.jpg (281.98 KiB) Visad 47 gånger
.
kista_olåst_kontakt.jpg
kista_olåst_kontakt.jpg (74.11 KiB) Visad 47 gånger
Och slutligen samma sak men med låsknoppen nedtryckt. Plastkilen vid mittersta pilen skjuts in och trycker in mikrobrytarens knopp vid minsta pilen.
Motorresistansen dyker nu upp mellan de yttersta pinnarna i kontakten, alltså A1 och A4 enligt tidigare numrering. A3 blir högohmig.
Haynes har uppenbarligen rätt; motorkretsen bryts upp och kopplas om.. Så jobbigt att erkänna att jag hade fel :-D
Intressant att motorresistansen varierar mellan 20 och 50 ohm när jag trycker flera gånger på mikroswitchen, det verkar som den är sliten..
Kanske därför motorn tappade stinget, alltså pga kontaktresistans i switchen och inte alls pga ptc-motståndet.. Man lär sig nytt varje dag :party:
I morgon ska jag göra snarlika mätningar med fotodokumentation på såmaskiner till jordbruk! :-/ Blir intressant :-D
kista_låst.jpg
kista_låst.jpg (274.6 KiB) Visad 43 gånger
.
kista_låst_kontakt.jpg
kista_låst_kontakt.jpg (102.84 KiB) Visad 43 gånger
Tack för detektivarbetet, vad gött jag har det i soffan.

Kanske lödning som kan bättras på, men mest troligt inte, är väl internt i brytaren,
Hade varit kul om de går att finna nya -att löda om med. :-D
Den mikrobrytare som hade ärjat var ju den som indikerade dörr öppen.

***Inser nu att dina mikrobrytare är annorlunda mot den jag tog ur -97:an och även den jag ersatte med.
På de ser man nämligen blottade lödningar***

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]