Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du skulle ha samma problem som jag så börjar AC:n fungera finfint när man kortsluter kabeln till pressostaten (den som sitter på övre AC-röret precis framför torpedväggen)
Men den sitter ju där av en anledning så kanske finns det risk att kompressorn havererar om man kör utan lågtrycksvarning...
Har inte sett något relä, tror det är inne i själva ACC-panelen som det knäpper.
Om kompressorn går toktrögt så ökar antagligen risken att kopplingen slirar när den själv behagar :-)

Är det så att verkstan har lyckats överfylla så lär tryckgivaren på högtryckssidan (den som sitter bakom höger strålkastare) säga åt styrenheten att stänga av kompressorn. Och i det läget gissar jag att kompressorn också går tyngre än vanligt. Kanske sätter felkod, jag har ingen aning.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Kolla övre o undre motorfästen är de dåliga rycker det troligen mer. Borde även märkas i övrigt vid växlingar o när du släpper upp kopplingen
av rd350
Slår ac.n till o från med täta intervaller är det nästan alltid magnetkopplingen som har för stort spel. Har du kört länge på det viset kan den även va skadad/ bränd och måste bytas. Kopplingen kan bytas separat. Har du fått "tätningsmedel" påfyllt då har du varit åå nån klåpverkstad.... förmodligen har dom då fyllt på för mycket köldmedia, då går det tungt vid tillslag. Finns inga tillsatser som tätar något köldmedieläckage.
av jonnyo
Det är en välrenommerad verkstad och dom har det senaste i maskinväg så överfylld tror jag inte den är.Dom ville först inte fylla på tätningsmedel utan det fick jag tjata mig till.
Har mätt spelet och det är inte mer än 0,30mm så det borde inte vara det. Det finns ett felmeddelande och det är den lilla fläkten till höger om ratten. Den har inte fungerat på flera år och jag har inte märkt några problem angående det.
Motorfästena är friska. Jag kollade tändningsdetaljerna och stift och kablar är bra men fördelarlockets koppardetaljer var ärgiga och lite slitna och rengjordes men det blev ingen skillnad.
av volvo94
Var du verkligen på en verkstad med ac certifikat, att dom skulle ha i någon läcktätning låter osannoligt. Sådant kan ju haverera maskinerna.
Läcker det så byter man ut delen.
Och det som låter är säkert kompressorn, vilket skulle tyda på att systemet inte är fullt.
av jonnyo
Det är en verkstad ansluten till en välkänd kedja med verkstäder och reservdelar.Jag bad och få se certifikaten efter din undran och det fick jag .Maskinen var ny för säsongen och är tydligen helautomatisk så den gör allt från läcksökning till vacuumsugning och påfyllning.
Läcktätningen ( som dom avrådde från) gjordes med nån adapter och nån slags spruta. Jag kunde ju reparerat men sånt kan ju bli hur dyrt som helst och bilen har inte ett så högt värde att jag tyckte det var lönt.Kompressorn går tyst och fint så jag tror det är något relä
av volvo94
Det låter som du varit hos Mekonomen eller Autoexperten. Och det behöver ju inte vara någon hemlighet, det finns ju hur många som helst.
Reagerade bara på att dom skulle ha kört i "stop leak" av något slag.
Skulle du eller någon annan lämna bilen hos någon annan så skulle det kunna ställa till det i deras maskiner.
Men det är ju billigare att köpa gasen o görat själv.
Men vad kostar en sådan service, ca 1600-2000 kr eller?
jonnyo skrev: sön 30 aug 2020, 16:14 Det är en verkstad ansluten till en välkänd kedja med verkstäder och reservdelar.Jag bad och få se certifikaten efter din undran och det fick jag .Maskinen var ny för säsongen och är tydligen helautomatisk så den gör allt från läcksökning till vacuumsugning och påfyllning.
Läcktätningen ( som dom avrådde från) gjordes med nån adapter och nån slags spruta. Jag kunde ju reparerat men sånt kan ju bli hur dyrt som helst och bilen har inte ett så högt värde att jag tyckte det var lönt.Kompressorn går tyst och fint så jag tror det är något relä
Senast redigerad av 1 volvo94, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men som det låter på TS så var det TS som insisterade på att verkstaden skulle använda stop leak, inte att verkstaden gjorde det på eget bevåg. Så just den biten tror jag inte vi kan klandra verkstaden för.
Visst skulle man väl kunna argumentera att verkstaden borde vägrat, men men...
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]