Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Toppen! - Beskrivningen stämde - Där sitter en regulator direkt mot bryggan.
Den liknar denna .: Reglerventil bränsletryck Volvo 850
Bränsleregulator mini.png
Bränsleregulator 850
Bränsleregulator mini.png (447.2 KiB) Visad 504 gånger
Men hur kollar man att den fungerar?

1) Har jag fattat funktionen rätt?
  • a) Med motorn avslagen - regulatorn skall vara helt stängd mellan bryggan och returen. (inget vakuum som öppnar ventilen)
  • b) När motorn startas (på tomgång) skapas ett undertryck (vakuum) och regulatorn öppnas. (trycket till spridarna minskar)
  • c) Vid belastning försvinner undertrycket och regulatorn stängs (inget vakuum skapas vid belastning)
I mitt fall stängs den aldrig helt (d.v.s. motorn får för lite bränsle vid belastning)

2) Finns något enkelt sätt att testa funktionen?
2a) Är det möjligt att "klämma" returslangen och testa om bilen kommer att kunna "varva ut" och få mer kraft vid belastning?
eller kommer trycket från bränslepumpen att "knäcka" spridarna eller någon packning - när returledning saknas?

2b) Är det bara denna 850 som har just denna modellen av regulator? Denna tryck regulator verkar vanligare.

3) Finns något alternativ för att kunna testa t.ex. en annan regulator? (om den fungerar eller denna är trasig...)
_________________________________________________________________________________________

Om inget av ovanstående kommer att fungera, måste jag börja bygga någon test utrustning (kändes spontant lite jobbigt...)
Men vad gör jag? (den är för dyr att köpa för bara test..) Köper hellre utrustning för test.*
(Kan ge information om andra komponenter som bränslepump mm.)

För att bygga ihop en test utrustning behövs.
1) Vakuummätare (med slang anslutning)
- Utbudet verkar finnas ganska många att välja på, men slangar och anslutningar kanske blir lite knepigt?
- Vilket undertryck kan jag förvänta mig? räcker 1bar eller kan det bli 5bar eller....
- Något förslag på lämplig vaccummätare?
Noggrannheten behöver nog inte vara så hög. (tror jag)
Vet inte heller om man bör kunna nollställa den efter aktuellt lufttryck.
Samt som sagt nipplar och slangar mm.

2) Bränsletryckmätare (Manometer)
En sådan verkar bli knepigare att hitta.
Den bör kunna tåla vätska (bensin - möjligen diesel).
Då tror jag att alla som mäter lufttryck faller bort. (till kompressorer mm.)
Hittade en som jag hade köpt (men har tydligen utgått) Manometer 0-6 bar (den var nog till en vatten pump)
- Den bör inte visa mer än 6-bar (tror jag) - men ger lite bättre noggrannhet i avläsningen (det kan skumpa när man kör omkring och testar)
- Något förslag på lämplig tryckmätare?
- Samt passande nipplar och slangar.
För att ansluta en mätare för bränsletrycket .:
Är det möjligt att öppna/skruva ut ventilen till vänster om bränslebryggan mot batteriet (där man släpper på bränsletrycket) och ansluta en tryckmätare där?
(eller finns något bättre förslag?) eller bör man installera någon egen anslutning?
Som sagt skruvade ihop befintliga delar, men nu "sprutar det" bensin, dels runt bränsletryckregulatorn, samt runt spridaren närmast batteriet....

Finns det någon packningssats för spridarbryggan? eller måste dessa köpas en och en?
Någon som vet artikelnummer för dessa?
D4 VEA dricker olja

Ursprungligen kör D4204t5 på 0w-20. I U[…]

XC60 MY2025 - laddprobem

Jag får också samma problem med min De[…]

Skall se om jag ser hur släpringarna ser ut. […]

Svårlösta vibrationer

Jag är så glad att jag slipper trassla […]