Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag minns inte ens vad jag åt till frukost :-D
Kolla hos Vparts, de verkar ha både kit och lösa slangar, ligger under "reservdelar - motordelar - vevhus"
Den nedre slangstumpen från fälla till block ersätts med en metallhylsa. Räkna med att den vinklade stumpen behöver bytas likaså slangen till ventilkåpan. Dyrast är utloppsslangen som är ihopbyggd med kylvattenslang, men den går förmodligen att återanvända. Finns nog viss risk att packningen går sönder när man lossar insugningsröret, ser att packning ingår i deras kit
av Malibuss64
Erik Å skrev: mån 16 sep 2019, 20:25
Malibuss64 skrev: mån 16 sep 2019, 18:13 Okej kanske bättre att använda fällan jag redan har ny då den är Volvo orginal. Och rengöra slangarna?
Behövs nya oringar nånstans?
Inga o-ringar vad jag minns men de korta slangstumparna mellan fälla och block verkar åldras, undrar om det inte följde med nya när jag köpte fällan? Slangen som går upp på ventilkåpan fick jag byta också, den hade synliga torksprickor. Den kanske var igengeggad också, jag brydde mig aldrig om att kolla :-) Förmodligen svår att rengöra eftersom den har en 90-gradersbock. Slangen till insuget går att spola igenom med avfettning eller nåt, kylvattenröret har jag inte tänkt byta
Det pillriga är att få ut geggan som sitter i hålen in i motorn utan att peta in smutsen. Tops och tålamod fungerar :-) Kanske klokt att byta olja sen. Har för mig att det meckigaste var att dela kopplingen på bränsleledningen, har hunnit glömma hur man gjorde. Den har något slags fjäderclips som ska tryckas ihop
På min är det gängor på bränsleledningen så en mutter att lossa mot senare clips som verkar lite trixigt att få isär. hitta en bra guide här för de tidigare.
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=28487

Hitta även art nr på slangar o grejer så ska kolla pris på det jag saknar hos Volvo. I min långa slang går inget kylvatten är skillnad på årsmodeller tror jag.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
. Jo slangarna är väl lite dyrare om du köper på Volvo som iaf jag vill tro är bättre. Jag skulle köpa dem på Volvo.
av Malibuss64
Kollade på Volvo och köpte allt som jag saknade utom den långa slangen då den kosta 1200kr drygt. Det andra var väldigt överkomligt.
Köpte den långa på kl racing 330kr hoppas den är ok i kvaliten. Tog inte ens en timma efter beställning så hade de skickat den iaf.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det kommer nog att funka bra, lika bra att byta allt när du ändå håller på. slangar blir dåliga efter åren och skulle du bara rengöra dom så finns risken att du står med samma jobb igen ett halvår senare :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Apropå diskussionen om oljebytesintervall.. Tyvärr så rinner inte all smutsig olja ut ur tråget på B5244 oavsett hur länge man låter det stå och droppa. Har försökt luta bilen åt olika håll men det hjälper inte, jag misstänker att det är i oljekylaren som gammal olja står kvar. Eller kanske vid ventilerna..? Hursomhelst, numera sätter jag tillbaka pluggen, slår i en halvliter lågprisolja och väntar en stund innan jag tömmer ut den. Då, men inte annars, håller sig den nya oljan helt transparent i flera hundra mil! :-) Vid 2000 mil börjar den äntligen synas på oljestickan :-D
av Malibuss64
Så nu har jag bytt grejerna. Hade ledig dag så tog det lugnt. Började vid 11.00 tiden ca. Färdig ca 14.30 med lunch avbrott.
Följde länken jag postade den var rätt ok förutom bultarna under insuget de var enklare att ta uppifrån bara trä in armen med en blocknyckel o lossa. Förlorade minst en halvtimme här då jag följde länken o försökte underifrån innan jag gav upp och provade uppifrån. Slangen i insuget var av och den långa gick sönder vid demontering så tur jag skaffade ny.
Var inte mycket smuts i hålen i blocket el i toppen lite i fällan. Petade försiktigt samtidigt jag körde med dammsugaren så allt for nog in i den. Men ventilen vid turbon var helt täppt.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Fint jobb. Jo jag undrar om man inte behöver ta ner tråget för rengörning går inte vevhus kanalen i blocket ner där?.
Syftar då på samtliga 5cyl vitblockare.
av Malibuss64
gubbstrutt skrev: fre 20 sep 2019, 15:38 Fint jobb. Jo jag undrar om man inte behöver ta ner tråget för rengörning går inte vevhus kanalen i blocket ner där?.
Syftar då på samtliga 5cyl vitblockare.
Var minimalt i hålen i blocket försökte peta utåt samt kraftig dammsugare så tror inte nått åkte ner. Kände med lillfingret och verkade inte vara nån klet neråt tråget. Lite trång i det lilla men rätt säker det är så rent det kan.
Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]

Premium Sound - inget ljud

Starta om med hemknappen och starta om bilen.

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]