Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slimsims
Lucif3r skrev:
slimsims skrev:Hur mycket är lite?
Circus en matsked per cylinder.

Det bästa är nog att du börjar med att skaffa dig 3 kablar, en LED med lämpligt motstånd och en tryckknapp, och bygger dig en felkodsläsare av det.
Okej, skulle du kunna vara lite mer utförlig hur jag ska gå till väga?
av MickeM
Hej.

Bilden visar hur den är kopplad.

Resten får du Googla eller söka här till du finner.

Micke.
Bilagor
Screenshot_2015-05-16-19-01-19.png
Screenshot_2015-05-16-19-01-19.png (237.99 KiB) Visad 243 gånger
av rid54
Tänder på startgas skriver du. Är det konsekvent så? I så fall är det ju inte nåt med tändningen och knappast komressionen, utan med bränslet. Går det att döda bara bränslepumpen, med en säkring eller så? Då kan du ju vädra ut cylindrarna och sedan börja om med inkopplad pump och se vad som händer.
av slimsims
MickeM skrev:Hej.

Bilden visar hur den är kopplad.

Resten får du Googla eller söka här till du finner.

Micke.
tack för hjälpen. jag hade 3 felkoder:

Motortempgivaren
Luftmassmätaren
Bränslepumpsrelät

motortempgivaren är ganska självklar för mätaren går upp och ner med tändningen på men borde starta ändå. ska beställa en ny
Luftmassmätaren för den kopplade jag ur och provstartade
Bränslepumpsrelät är jag osäker på. kopplade förbi det så att bensinpumpen gick hela tiden men då startade den ändå inte. styr den något annat?
ska ialla fall köpa ett nytt imorgon och prova med det.
av slimsims
rid54 skrev:Tänder på startgas skriver du. Är det konsekvent så? I så fall är det ju inte nåt med tändningen och knappast komressionen, utan med bränslet. Går det att döda bara bränslepumpen, med en säkring eller så? Då kan du ju vädra ut cylindrarna och sedan börja om med inkopplad pump och se vad som händer.
provade bara två ggr och startade båda ggr. kan koppla ur spridarna och prova med det. tack för hjälpen
av MickeM
Hej.

Motortempgivaren till instrumentet är en annan givare än den till motorstyrdonet.

Nolla felkoderna och kolla vilka som återkommer.

Det är väldigt lätt att skapa vilseledande felkoder när man felsöker.
Kopplar ur LMM under gång tex,,..

Micke.
av MickeM
Hej.
Lucif3r skrev:En 2.0, såvida det inte är en turbo(T5, R, AWD, men hade det varit det skulle LED-läsaren inte fungerat så...), har ingen LMM då dom har Fenix styrsystem där det istället sitter en temperaturgivare.
Ah, Det stämmer precis det, min gode herre.
Tänkte inte på det

Då är det MAP-sensorn (Mainfold Air Pressure sensor) felkoden talar om, (du säger Luft-Massa-Mätaren) eller så har du tolkat fel.
MAPsensorn sitter ovanför kylaren med en vakuumslang till sig.

Insugslufttempgivaren på Fenix-modeller misstas ofta för LMM, eftersom den sitter ungefär där en LMM vanligen sitter.
Den givaren har heller inget med instrumentet att göra.

Den felkoden kan du ha skapat i tron att du kopplade ifrån en LMM.
Bränslereläet har du också kopplat bort.
Luftmassemätare har du ingen.

Micke
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]