Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#820604
jag föreslår granngården eller landmännen eller Jula. Jula sålde mobil för 299:- helsyntet.
Biltemas olja har blivit som vatten... kommer inte köpa deras olja mera :-(
Han har drygt 4 mil enkel resa västerås därav bättre köpa på ställena jag uppgav :D
Användarvisningsbild
av Nexus
#820640
Japp stämmer enligt mig. Hade en dunk hemma och oljan är nästan genomskinlig och tunn som vatten. Jämförde med en dunk agrol jag oxå hade hemma och den var mera guldig i färgen och lite tjockare trotts det står samma spec på burkarna. Tidigare har biltemas olja varit vettig ,kört på den i flera år men nu är den som vatten. Läste att de bytt leverantör i samband med att dunkarna ändrade utseende.
För min del blir det ingen mera olja från biltema.... :evil:
Detta är min upplevelse .....
av PTV
#820646
Stridsvagnsteknikern skrev:Den ska egentligen ha delsyntet men min fick helsyntet 5W 50 från Biltema efter renoveringen av turbon. Jag kan nästan garantera att turbolagringen är glapp och att det är där den drar in oljan i motorn. Bolmar gör dom då och kladdar ner laddluftkylare mm invändigt och det enda vettiga är att renovera turbon med friska lager. Lagren får man svarva själv för ingen vill sälja dom lösa.
Finns ingen turbo på en 140 hk 850.Men nu förstår jag varför turbinen på Stridsvagn S ofta krånglade i fältkörning. :mrgreen:
av bmwslangen
#820712
Nexus skrev:Japp stämmer enligt mig. Hade en dunk hemma och oljan är nästan genomskinlig och tunn som vatten. Jämförde med en dunk agrol jag oxå hade hemma och den var mera guldig i färgen och lite tjockare trotts det står samma spec på burkarna. Tidigare har biltemas olja varit vettig ,kört på den i flera år men nu är den som vatten. Läste att de bytt leverantör i samband med att dunkarna ändrade utseende.
För min del blir det ingen mera olja från biltema.... :evil:
Detta är min upplevelse .....
Oj, även här frodas de vanliga missuppfattningarna kring motorolja :-)

Låt oss bena ut ett och annat...

Angående viskositeten på oljan, är ni inte mer intresserade av dess viskositet vid arbetstemperatur (dvs runt 100 grader) än hur den är i vanlig rumstemperatur :D Hur oljans viskositet är vid rumstemperatur har inget att göra hur dess viskositet är vid arbetstemperatur.

Det är tvärtom en fördel ju mer lättflytande en olja är vid låga temperaturer. Att pumpa runt en olja i - 20 grader är segt. Mycket segt. Majoriteten (mer än 50 procent och troligtvis upp till 80 procent) av förslitningen av motorn uppstår vid kallstarterna. Därför vill man ha en olja som är så lättflytande som möjligt när den är kall samtidigt som man vill att oljan är inom ett intervall av viskositet när den är varm.

Detta görs med hjälp av VI-improvers additiv (Viscosity Index). Förenklat kan man säga att VI-improvers additiv är massa polymerer (långa molekylkedjor) som när det är kallt rullar ihop sig och gör en vätska mer lättflytande, och när det är varmt rullar de ut sig och därmed gär en vätska mer trögflytande. Dessa additiv behövs för att kunna ha ett brett viskositetsområde, tex 0W-60 är ett mycket brett viskositetsområde medans 10W-40 är ett snävare. Ju bättre basolja (dvs grundmaterialet i en motorolja) man har, desto mindre VI-additiv behöver man hälla i. Dessa VI-additiv håller inte för evigt och är en av flera anledningar varför man behöver byta olja efter ett tag. Mineralolja behöver generellt sett mycket mer VI-additiver än syntetiskt framställd basolja - därför är det vanligare att helsyntetiska oljor har ett bredare viskositetsområde än mineraloljor för det är helt enkelt svårare att göra en mineralolja med så brett viskositetsområde och samtidigt få livslängd på oljan.

Viskositeten på oljan specifieras med två tal, ett för kallt (föregås med ett "W" som står för Winter) och ett för varmt.
Ta till exempel en olja med viskositetsklassificeringen 5W-40.
Det betyder att dess kallviskositet är uppmätt till att hamna i klassen "5W".
Det betyder också att dess varmviskositet (mäts alltid vid 100 grader C) är uppmätt till att hamna i klassen 40.

En 0W-40 olja är alltså mer lättflytande vid kalla temperaturer, men har precis samma viskositet vid arbetstemperatur (dvs när den arbetar i motorn) som en 5W-40 eller en 10W-40 olja.




När det gäller färg så bör ni ha i åtanke att syntetisk basolja är i början av produktionen en helt färglös och genomskinlig vätska. Det är alla additiv man sedan tillsätter som avgör färgen. När man tillverkar syntetisk olja börjar man genom att utgå från en basolja som är syntetiskt framställd. Den bildar själva grunden av oljan. Därefter tillsätter man additivpaket för att uppnå den eller de specifikationer som oljan är tänkt att ha. Det finns väldigt få tillverkare i världen av additivpaket, de flesta oljetillverkare köper från dessa.



Köp av olja är det bara fyra parametrar som är intressant och avgörande
* viskositetsklassning (tex 0W-40)
* API-klassning (tex API SM)
* ACEA-klassning (tex ACEA A3)
* Tillverkarspecifik klassning (tex BMW LongLife, VW, Porsche etc)

Resten är ointressant. Du har ALLA uppgifter du behöver för ett oljeköp i de fyra ovanstående parameterar. Sen är det såklart personlig smak om man föredrar en olja framför en annan. Tex dess bouquet eller hur mysig oljan känns på fingrarna - eller vad som är mest praktiskt att köpa och vad man har för utbud.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#820745
Mycket bra information där bmw :)
Själv visste jag redan den delen med lättflytlig olja i rumstemp = bättre än seg. Dock hade jag ingen aning om att "5W", "10W" osv stod för hur lättflytlig den är vid kallare temperaturer :roll:

Det här med oljor är en riktig gåta såvida man verkligen inte sätter sig in i det :) Att det råder så mycket felaktig information överallt gör det hela inte bättre heller.
av bmwslangen
#820791
Precis - det är ett enormt komplext ämne, därför är det i praktiken nödvändigt att förenkla sin urvalsmetodik till i princip de fyra parametrar jag nämnde (och sedan utöver det kommer mer personliga referenser som närhet, tillgång, pris, märke, utformning av dunk etc etc etc).

Viskositetsklassningen görs enligt SAE J300 specification (som i sin tur hänvisar till olika teststandarder såsom ASTM). Men i korthet kan man säga att det går ut på följande

När man klassicierar för "W" så testar man pumpbarhet och viskositet i mycket kalla temperaturer, -35 och -40 grader C för 0W-klassen, -30 och -35 grader C för 5W-klassen och så vidare (dvs det är olika temperaturer och gränsvärden för de olika klasserna). Man testar faktiskt även att oljan når ett visst minimum kinetisk viskositet vid +100 grader C också.

När man klassificerar för klassen utan "W" så testar man vid 100 samt 150 grader C (missade i mitt förra inlägg och skrev att man bara testar vid 100 grader C men det stämmer inte utan man testar även HTHS - High Temperature High Shear vid 150 grader C också).



Alla ni kan göra ett mycket enkelt och lite roligt experiment. Det är inte vetenskapligt i sådan mening att man kan utvärdera vilken olja som är bättre än någon annan, men det ger en uppfattning om vad motorn tvingas stå ut med varje gång ni startar den när det är kallt.

Ta en gammal plastförpackning eller margarinförpackning och diska rent. Häll sedan i ett par deciliter av din favoritolja (och notera vilken "W" klass den tillhör) och sätt in frysen över natten. Ta ut den på morgonen och se hur pass "vattnig" den är då :-)
Tänk då att detta ska oljepumpen suga upp, pumpa upp till toppen och ut genom alla små smörjkanaler när ni startar bilen en kall morgon. Då tror jag ni förstår varför det inte är lämpligt att stå och tokvarva motorn när den är kall :-)
Lägg dessutom till att detta är helt ny olja, tänk då den gamla oljan som inte blivit bytt på länge hur mycket sot, vatten och att en del VI-improvers additiv gått förlorat som gör att den är ännu segare.
Användarvisningsbild
av Nexus
#820878
okunskap är lätt säga om man kopierar text från nätet och lägger in i svar.......folk gör som de vill men när motorn börjar ticka 5 sec vid varje start som om ej oljetrycket kommer i tid efter man bytt till biltema olja väljer jag inte slå det i min motor igen.
Bytte till agrol med samma viscositet samma siffror på dunken som jag skrev tidigare om man är läskunnig och då uppförde sig motorn vid start som innan oljebytet. Har inte haft det problemet med biltemas olja tidigare utan som sagt det kom efter de bytte leverantör.
Sågar inte biltema i sig men känner inte att jag kan lita på oljan längre sen får folk göra som de vill det är bara min personliga erfarenhet av oljan.
Felaktig information anser jag det inte vara utan folk gör som de vill detta är bara min erfarenhet har som sagt kört på deras olja i många år....

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]