Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skrothögen
Biltemas tändstift fungerar bra på 850, den är inte lika känslig som saabar med tändkasett.
Jag fick dock fel stift från tema när jag slog på mitt regnr så ska du köpa temas använd först och främst brisks hemsida och ta reda på vilket stift du ska ha. Sen är det bara att knalla till tema och be efter just de stiftena.
5 stift för 150 spänn typ, kan du byta både vår och höst och ändå tjäna in en slant i jämförelse med NGK.
.....jaja jag vet att NGK is the shit men det är inget fel på brisk :-)-)
Sänka bränsleförbrukningen på en 850 :D berätta gärna hur man gör, törstiga saker det där.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
skrothögen skrev:Sänka bränsleförbrukningen på en 850 :D berätta gärna hur man gör, törstiga saker det där.
Låter bilen stå i garaget och tar cykeln istället :mrgreen:
näe men lite mer seriöst... Se till att motorn är i bra skick, oljan är fin, vevhusveten fungerar som den ska, alla filter bytta, att inga felkoder finns osv osv.
Sen beror det ju även på vilken motor och årsmodell man har. Tidiga GLT t ex soppar ju i sig halva tanken genom att bara starta bilen typ, medans nyare med motronic är rätt markant mycket bättre. Manuell/automat inverkar rätt mycket på förbrukningen också, där automat drar relativt mycket mer än en manuell. Har man dessutom AWD så ökar ju förbrukningen ytterligare litegrann, eftersom dom väger mer.
Efter det att jag fixade min fläkt(EFI-514) så kan jag numera köra min T5a på strax under 0.8 på landsväg, vilket jag tycker är enormt bra för en så gammal bil med turbo :) Går nog att pressa ner förbrukningen ytterligare om jag skulle helrenovera motorn och optimera programvaran bättre. Stadskörning slukar den ju fortfarande en skaplig mängd soppa, runt 1.0-1.1, det går nog inte riktigt komma ifrån...

Men, det som påverkar förbrukningen mest utav allt med hästlängder är körstilen. Börja med att se över din körstil innan du "ger dig på" bilen så att säga. Jag har fått upp min i momentan förbrukning av nästan 4l/mil på landsväg :-@ Mycket roligare att leka "how high can you go" än "How low can you go" :mrgreen:

Att biltemas tändstift-register är fel är vida känt, men stiften dom säljer är det absolut inga fel på. Det gäller som sagt bara att själv ha koll på vad man ska ha för stift, och köpa just dom stiften på 'tema. Inte gå efter deras register.
av skrothögen
Lucif3r skrev: Låter bilen stå i garaget och tar cykeln istället :mrgreen:
Ja billigaste vore om man hade en i utställningsskick som för det mesta stod i garaget :D
Lucif3r skrev:Efter det att jag fixade min fläkt(EFI-514) så kan jag numera köra min T5a på strax under 0.8 på landsväg, vilket jag tycker är enormt bra för en så gammal bil med turbo :) Går nog att pressa ner förbrukningen ytterligare om jag skulle helrenovera motorn och optimera programvaran bättre. Stadskörning slukar den ju fortfarande en skaplig mängd soppa, runt 1.0-1.1, det går nog inte riktigt komma ifrån...
Det där är riktigt bra siffror. Jag har fått ned förbrukningen till 0.85 en gång på en 850. Det var en 80 mils enkelresa och farthållaren på 100 i stort sett hela vägen. Annars så är man inte främmande till 0.9 landsväg, 1,2 blandad och upp mot 1,5 i stan. Då kör jag heavy eco-driving.
Men jag tror att de mer orkesfulla GLT/T5 är snålare, de slöa GL, GLE, SE som borde vara snålare drar mycket sås

Sen spelar som du säger helt klart skick in, men jag tror att det finns en bottengräns för dessa 2.5 literz machines, under 0.8 någonsin är tveksamt.
Ändå salufördes den som bensinsnålare och modernare än 940 vid samma tidsepok. Modernare Ja, Snålare eeeh nä :)
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]