Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skogenlever
Har en ganska fin 854 -94 sedan,19.000mil, som är USA Importerad. har eltaklucka...
Blivit stående pga annat,, men nu i gång o spinner som en tyst katt :-D
Funderar få att göra cab av den nu..men behöver hjälp..
Taklucka,, är det hel stomme då ??
USA bil,, Är det samma ram som övriga,,,,,
(vad behöver jag göra för att slippa svetsa igen dörrarna....
Mvh Niklas
Senast redigerad av 1 skogenlever, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Det är exakt samma bil som med vanlig taklucka. Eller helt utan taklucka..
En vanlig självbärande kaross utan ram.
Vad du behöver göra.. tja.. du behöver förstärka tröskellådorna, a-stolparna, b-stolparna samt sammanfoga allt så det blir som en inre ram i bilen. Den"ramen" kommer sen bära upp bilen. Alltså inte läge att fuska eller använda för tunn plåt eller dåliga svetsar. Vad för material och konstruktion som krävs förväntas du själv beräkna. Reglemente finns men jag vet inte om du kan få tag i pappren via bilprovningens tekniska tjänst numera. Eller om du blir hänvisad till sfro.
Hursomhelst bör du köpa bilbyggarhandboken från sfro för att få alla byggreglerna på det klara, förklarat på ett enkelt sätt.
Användarvisningsbild
av P210
Har byggt om två bilar med självbärande kaross till cabbe, en plockade jag bort trösklarna på och la till extra plåtbalk inuti, den andra fick en upphöjd inre plåt i upp och ned vänd "U"form, bilden nedan sammanfattar kraven väl - styvare/högre trösklar med plåtar som sammanbinder den nya förstyvningen med hjulhusen fram och bak, samt krysset mellan bakre hjulhusen, i mitt ena fall bockades en plåtlåda istället för rören.
Bild
http://www.sfro.com/index.php/cab-bygge
http://www.240sidan.com/240cab.html
DennisCA's Volvo 850 -97

Oj neej, tappade dekorlisten i golvet då jag[…]

Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]