Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare,

Jag har fått problem att det kommer in regnvatten på passagerar sidan i min C70.
Och ja, jag vet att det är regnvatten för det sker bara när det regnar.
Det är dyngsurt under och bakom passagerarsätet och blött framför passagerarsätet, dock inte lika piss-surt som under och bakom.
Det är ingenting ovanpå gummimattorn eller runt om golvet, så det ser inte ut som det har runnit ned ifrån sidorna.
Jag lyckades lyfta lite på tygmatten och kände under och det var som en sjö där under.
Detta är har hänt nu 4-5 ggr, och varje gång får jag ta bort gummimattorna och köra på lite tidningspapper och köra med kupévärmaren ett par timmar för att det ska bli torrt.

Någon som har en aning om vart regnvattnet kan komma in ifrån?
Som sagt det har inte runnit ned ifrån sidorna (vad jag se/känna iaf) utan det är bara piss-surt på golvet, nästan som om någon tagit en hink med vatten hällt.
vet inte hur det ser ut framför vindrutan på en c70
men det skulle även kunna vara följande.

på min s70 GLT 00a sitter det regn vatten avrinnigs rör
först på plasten framför rutan en på var sida utan på så att säga.
sen finns det ett under plasten med
den högra vid kupe filtret. vänstra
sidan syns det lite under säkringsboxen utan att lyfta plasten.
de här slangarna syns när huven är öppen
rinner ner på backen i främre hjulhus.

hoppas det kan va till nån hjälp. Med vänlig hälsning hasse.
Hej,

Jag tog bort plasten framför vindrutan och där under precis till höger om kupefiltret så hade det samlats en jävla massa smågrenar, löv och allmänt "bös".
Det var säkert 2 hela nävar med skit jag fick bort.
Så då tänkte jag "jaha, det här måste ha varit problemet, skönt att det är löst".
Men nu idag när jag gick ut till bilen (regnade som faan inatt" så var det pissblött bakom passagerarsätet igen.
Blir galen!
Ingen annan som kan ha något tips på vart det kommer ifrån?
Kan vara att det läcker in vatten från sidofönstren bak. Min läckte lite vatten genom de svarta genomgående skruvarna som håller rutan. Det är tre stycken, den bakre syns det tydligt om det läcker de två främre är på insidan dolda av en panel som du försiktigt måste bända loss.
Jag skruvade isär skruvarna i rutan och tätade med genomskinligt silicon runt skruven samt skruvade tillbaka och torkade bort överflödigt silicon.

Det sitter en gummitätning där original som blir torr och gammal med tiden och tillslut kan det börja läcka in vatten. Ett tips är du tar endast lossar skruvarna lite grann (ej helt isär) och siliconar. Det är svårt att på egen hand skruva fast främst den bakre eftersom någon behöver trycka på den svarta "muttern" från utsidan.

Har du taklucka så kan det vara boven?

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]