gubbstrutt skrev:och -50 varm viskositet borde räcka kan man tycka kör på fultema olja jag med.
hoppas du får ordning på det där utan att det kostar kallingarna o skjortan.
skulle va kul om du återkommer med lösningen senare.
Med vänlig hälsning hasse.
Ja då var vevhusventilationen bytt. Hela jobbet gick utmärkt tack vare forumet här.
Hittade ett fel. Det nedre hålet i motorblocket var i princip nästan helt tätt.(bild)
För den som undrar så kan jag säga att "klumpen" i hålet var absolut stenhård.
Aven felkoder som p0422 och p0132 (trorjag) har inte synts till sen bytet. Felkoderna kan
ha berott på tjuvluft i insugspackninen. Men den gammla såg fin ut...ja ja vem vet.
Koderna kanske genererades pga. just dålig vevhusvent. för mycket olja i avgaserna som i sin tur
påverkat lamdasonden?? En annan grej var vinkel fästet i svart plast som "hakas" i just innan spjällhuset.
Den kopplingen tyckte jag kändes glapp och skulle mycket väl orsaka tjuvluft mellan luftfilter
och gasspjället. Det sitter en o-ring där som var slut. Fixade dit en egentillverkad från ett termostathus.(klippa klistra)
Det blev riktigt bra faktiskt.
Det blev mycket nu men det kanske hjälper nån annan.
Jag vet inte om blåröken är borta får se till sommaren när husvagnen ska dras.
Mvh.R.
20141004_130504.jpg (1.81 MiB) Visad 335 gånger
Ps. Kostnad under lusentappen!
