Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#899870
Har fått den underbara P0172-felkoden och letar nu luftläckage som en galning.
Under mitt inspekterande av slangar så fann jag en lös komponent som jag inte riktigt lyckas lista ut vad den gör.

Komponenten sitter på höger sida (om man står framför bilen) och väldigt långt ner och fram, nästan i höjd med kylarslangen (den som går ut ur/in i kylaren).
Går 2 luftslangar ut ur/in i den, varav den ena kommer direkt från luftfilterboxen.

Vad jag nu undrar är vad detta är för något?
Sitter och kollar sida efter sida i Haynes-boken men det är ju lite som att leta efter en höstack i Sahara.

EDIT: Gäller en V70 från -98 som rubriken antyder.
Motor = 2,5 GLT
#901026
Heter väl om inte minnet sviker, sekundär luftpump. Har väl med avgasrening vid kall motor att göra. Finns lite att googla om denna tingest o vad vissa har gjort med den för att koppla bort den alt. reparera. Är väl relativt dyr begagnad oxå.
//Janne
#902083
Lucif3r skrev:
MartinAberg skrev:Tendenser för att veta om den är full med rost/vatten?
´
Att den inte fungerar :mrgreen:
GAAAAAAAAAAAAAAH :evil: 8) :D

Tänkte mer på vad man får för symptom när man kör! ;)


JanneVTR skrev:Heter väl om inte minnet sviker, sekundär luftpump. Har väl med avgasrening vid kall motor att göra. Finns lite att googla om denna tingest o vad vissa har gjort med den för att koppla bort den alt. reparera. Är väl relativt dyr begagnad oxå.
//Janne
:D
Sekundär luftpump heter den i Haynes, lättare att hitta den då.
Begagnad dyr också ja, men känns som min trots allt fungerar så behöver nog inte byta.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]