Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min 850 tar också olja och den har ingen flamskydd intressant om den kan göra så bilen tar mera olja. För har beställt alla grejer för att byta oljeavskiljaren och alla packboxar i motorn så jag vet allt blir tätt. Men måste kanske beställa ett flamskydd???
snoddasD5 skrev:Min 850 tar också olja och den har ingen flamskydd intressant om den kan göra så bilen tar mera olja. För har beställt alla grejer för att byta oljeavskiljaren och alla packboxar i motorn så jag vet allt blir tätt. Men måste kanske beställa ett flamskydd???
Ja om du har ett flamskydd så får ju oljan en chans att klumpa ihop sig och rinna ner i tråget igen, annars sugs det väl in i insuget och förbränns.
Tack Pettsson för en ytterligare bra historia över vad du har varit med om! Sånt uppskattas :)

Jag har inget flamskydd och motorn har ca 28 tusen mil på nacken, men den ryker inte blått iallafall. Så det kan kanske vara det som drar olja?
Jag har också hört att vecka 50 1994 så fick Volvo 850 motorerna tjockare kolvringar, vilket sänkte oljeförbruktningen.

Jag kör även med billighetsbalskolja också för att nämna. :roll: Kanske därför också?
Flamskyddet ska vara borttaget enligt servicemeddelande från Volvo.
av *pettson*
Borttagning av flamskyddet kan öka oljeförbrukningen. Men vi pratar om marginell förbrukningsökning om man nu inte brukar ligga på höga varvtal hela tiden.
Men för att svara på frågan: Ja förbrukningen ökar.
Jag kanske har varit dåligt uppmärktsamm när det gäller oljedragningen bara. Jag vet om att jag har inget flamskydd, jag kör korta sträckor, jag drar ut på växlarna vid accelerationer, alltid kallstarter, jag kör billighetsolja.

Men jag kör alltid långkörning. Däremot drar bilen lite soppa.
av *pettson*
1L/100 mil berättigade bilägaren till reklamation. Allt upp dit och det värdet var normalt. Det fanns flera olika anledningar.
*Vevhusventen är en av dom sämsta på att filtrera bort oljedropparna. Man ska få en dimma av olika gaser. Men får en oljeblandad dimma tyvärr.
*Oljeskrapringarna på vissa årsmodeller var mer eller mindre hur ska vi säga.. felkonstruerade?
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]