Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av King of Thieves
Har fått lite problems med min V70 GLT -97:a

Bilen har gått 12200 mil och nyss genomgått en mindre service.

Problemet nu är att ibland (1 gång på 5 kanske) så är bilen svårstartad, den vill starta men hostar bara till nån sekund för att sedan stanna, så kan man få hålla på ett par tre ggr innan den startar o går som vanligt. Andra gånger startar den o går perfekt.

Tilläggas ska också att bilen går helt perfekt på tomgång o i körning även när den vart tjurig att starta...

Misstänker själv bränslefiltret, bränslerelät eller bränslepumpen men vill gärna ha flera synpunkter.
av digne
Hej!
Om inte problemet redan är löst så kan jag tänka mig att det är den sk antennringen som sitter runt tändningslåset. Antennringen är kopplad till startspärren (kom som standard -96). Antennringen kan vara lite glapp med startproblem som följd. När bilen väl startat så fungerar den som vanligt.
För att reda ut om det ÄR antennringen skall du ju egentligen läsa koder, men du _kan_ slå till tändningslåset för att se om du kan "motverka" glappet. Som sista alternativ kan du ju kallt köpa en ny antennring, ~350 kr på Volvo.
av Gadema
Är inte helt säker, men hade samma fel på min 850GLT -96, och de är ju samma motor, och de visade sej efter långt om länge att de var en spridare som sölade in bränsle när man stänger av den, är den mer lättstartad när den stått ett tag? Hoppas de ger dig mer klarhet!
av digne
Nja, är det problem med immobilizern (antennringen) så har det, av min erfarenhet ingen betydelse hur läng bilen varit avstängd. Det är helt godtyckligt hur långt det mellan gångerna då det stannar efter start.
Om det är spridarproblem så får jag sätta mig på läktaren igen... :-/
av King of Thieves
Bilen har funkat helt normalt nu ett tag, körde i en "Complete system cleaner" o lät flickvännen gasa ur bilen rejält under 30 mil. Sedan dess... inga problem.
Spridartrubbel låter som en mkt trolig orsak, hoppas det har löst sig nu då :-)
av jbl
Du kan även köra upp några tankar med V-power ifrån Shell då den städar bättre än vanliga soppan.
av King of Thieves
Torde funka att tanka E85 också då ju :-)
Lönar sig ju inte i dagsläget bara :-(

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]