Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Pinsamt att behöva fråga men hur får man loss gasfjädrarna från kullederna? Det brukar ju vara ett clips eller en låssprint som man ska peta loss för att kulleden ska dela sig men jag kan inte se något sådant.. trångt och svårt att se.. har försökt bryta isär dem men vågar inte ta i.. ??:-/
I Haynes står bara att man ska "lossa kullederna" :roll: tänk om de hade berättat HUR
Alla tips mottages tacksamt
Erik
Tack men det är just momentet "lossa gamla kolven" som jag har problem med, är det bräckjärn som gäller för att få ut kulan ur leden? Biltema-dämparna har ju en låssprint som man kan peta ur men nån sådan ser jag inte på originaldämparna.
Nepp det fanns inga sprintar på originaldämparna, de måste varit bortrationaliserade eller glömda vid monteringslinjen i Gent... Bräckjärn löste problemet :P
Biltema 68-246 är mycket riktigt 2-3mm för långa och gick inte att få på plats, men med bakre kulleden hämtad från originaldämparen och en 1mm tjock bricka mellan led och dämpare blev längden perfekt. Härligt nu får man inte luckan i huvudet längre däremot en uppercut när man öppnar :D
av *pettson*
Erik Å skrev:Nepp det fanns inga sprintar på originaldämparna, de måste varit bortrationaliserade eller glömda vid monteringslinjen i Gent... Bräckjärn löste problemet :P
Biltema 68-246 är mycket riktigt 2-3mm för långa och gick inte att få på plats, men med bakre kulleden hämtad från originaldämparen och en 1mm tjock bricka mellan led och dämpare blev längden perfekt. Härligt nu får man inte luckan i huvudet längre däremot en uppercut när man öppnar :D
Det var märkligt, för dom ska sitta där. Det har gjort så på alla jag bytt?

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]